جهان شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخت

۳۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۶۴۲۵ سرخط اخبار

دبیرکل سازمان ملل در نشست علنی سازمان ملل میزبان رئیس شورای انتقالی لیبی بود و از حمایت‌های سازمان ملل از لیبی جدید و به رسمیت شناخته‌ شدن این شورا از سوی کشورهای جهان سخن گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، رهبران جهان روز سه شنبه در نشست عالی‌رتبه سازمان ملل درخصوص لیبی تشکیل جلسه دادند و پرچم جدید کشور لیبی بر فراز مقر سازمان ملل در نیویورک به اهتزاز درآمد.

این امر نشان‌دهنده این است که جامعه جهانی شورای ملی انتقالی لیبی را با آغوش باز پذیرا شده و سازمان ملل باید نقشی اساسی را در انتقال سیاسی قدرت و بازسازی این کشور آفریقای شمالی ایفا کند.

این نشست به ریاست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برگزار شد و طی آن، وی میزبان مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی بود.

بان کی مون در نشست علنی سازمان ملل گفت: امروز برای لیبی یک روز تاریخی به حساب می‌آید. امروز سازمان ملل مفتخر است که به طور رسمی از رهبری جدید لیبی استقبال می‌کند.

در این نشست، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی شرکت داشتند.

این نشست پس از آن برگزار شد که 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء به به رسمیت شناخته شدن شورای ملی انتقالی لیبی رای دادند و آنها را به عنوان نمایندگان مشروع لیبی در سازمان ملل به رسمیت شناختند.

ساعاتی پس از رای‌گیری مجمع عمومی، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء به قطعنامه‌ای برای تشکیل "هیات پشتیبانی سازمان‌ملل" از لیبی رای مثبت داد تا این هیات به برگزاری انتخابات ملی، تعیین پیش‌نویس قانون اساسی و بهبود اقتصادی در این کشور آفریقایی بپردازد.

در ابتدا شورای انتقالی لیبی از سوی اکثریت اعضای سازمان ملل از جمله قدرت‌های جهان به رسمیت شناخته شد.

شورای انتقالی لیبی به عنوان حاکم مشروع از سوی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت از جمله انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به رسمیت شناخته شد.

از سوی دیگر، آفریقای جنوبی نیز که عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است اعلام کرد که این شورا را به رسمیت می‌شناسد.

به رسمیت شناخته شدن این شورا به منزله آغاز نقش سیاسی این کشور در سازمان ملل است.

در همین حال، اکثریت کشورها از طرح سازمان ملل برای حمایت از لیبی استقبال کردند و وزیر امور خارجه چین به طور رسمی حمایت خود را از این شورا اعلام کرده و خواستار تلاش‌هایی برای بازسازی لیبی با کمک سازمان ملل شد.

رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز اظهار کرد که کشورش تمایل دارد برای برقراری صلح و آغاز بازسازی‌ها تلاش کند.

مصطفی عبدالجلیل اولویت اول این شورا را برقراری صلح و امنیت در لیبی اعلام کرد و گفت: صلح و آرامش تنها از طریق خود مردم لیبی برقرار می‌شود.

وی در سخنرانی خود در سازمان ملل تصریح کرد: من تمام کشورهای جهان را مطمئن می‌سازم که لیبی کشوری مهم در جامعه جهانی خواهد شد که اصول صلح و امنیت را در منطقه به درستی برقرار خواهد کرد، به حقوق بشر احترام گذاشته، خود مردم لیبی کشورشان را در دست می‌گیرند و مقامات را از طریق انتخابات تعیین می‌کنند.

سخنرانی رئیس شورای انتقالی لیبی با استقبال رهبران جهان روبرو شد و طبق طرح جدید سازمان ملل این شورا عضوی از طرح انتقال سیاسی و بازسازی در لیبی خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل نیز تاکید کرد: مقامات دولت موقت لیبی باید نیازهای ملی را برای رسیدن به دولت دموکراسی تعیین کرده و احتیاجات خود را مشخص کنند.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: قطعا روند سیاسی و برگزاری انتخابات، اصلاحات قانون اساسی، امنیت عمومی، حقوق بشر برقراری عدالت، اجرای مقررات، برابری جنسی، سازش، بازسازی و بهبود اقتصادی باید در دستور کار این شورا قرار گیرد.



نظر شما :