جلیلی در مسکو

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۶۳۵۴ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : پس از بی پاسخ ماندن نامه اعلام آمادگی جلیلی برای اشتون در خصوص از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشور‌های عضو گروه 1+5 ، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران راهی مسکو شده است تا شانس ایران را برای چندمین بار در بوته آزمون روسیه قرار دهد. بیانیه منتشر شده از سوی سفارت ایران در روسیه حاکی از آن است که سعید جلیلی بعد از ظهر امروز در موسسه روابط بین‌الملل مسکو سخنرانی خواهد کرد و اواخر هفته نیز راهی شهر یکاترینبرگ خواهد شد تا در اجلاس امنیت جهانی شرکت کند. این اجلاس از روز چهارشنبه آغاز به کار خواهد کرد و در آن مقامات امنیتی 65 کشور منطقه حضور خواهند داشت. این در حالی است که سفر جلیلی به مسکو یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود در پایتخت روسیه دیدار کرد. دستور کار این ملاقات پیشنهاد طرح گام به گام روسیه برای حل بن بست هسته‌ای ایران با غرب بود.

به موجب این طرح تحریم‌ها در قبال پاسخ ایران به سئوالات مطرح از سوی آژانس به تدریج لغو می‌شوند. اما نارضایتی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در خصوص این پیشنهاد و همچنین نامشخص بودن جزئیات آن این طرح را تا امروز مسکوت گذاشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستور کار جلیلی در سفر به روسیه مساله هسته‌ای ایران است. گفتنی است وی پیش از این سفر در نامه‌ای خطاب به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ابراز آمادگی کرده بود اما هنوز آنگونه که اشتون می‌گوید این نامه در حال بررسی است.

به این ترتیب بار دیگر طرح تدریجی روسیه مورد توجه ایران قرار گرفته است. این در شرایطی است که گفته می‌شود یوکیا آمانو،‌مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد با کسب مجوز از منابع، جزئیاتی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاش کند. جزئیاتی که گفته می‌شود مبنای ابراز نگرانی وی در خصوص احتمال ماهیت تسلیحاتی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است. گفتنی است در بیانیه سفارت ایران به حضور آمانو در اجلاس امنیت جهانی نیز اشاره شده است و در این صورت رایزنی جلیلی با وی که گزارش ماه نوامبر در مورد ایران را در دست تدوین دارد، دور از ذهن نخواهد بود.

 

 

نظر شما :