آزادی شهروندان آمریکایی در گروی یک سفر

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۶۳۵۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که 2 شهروند آمریکایی که احمدی‌نژاد قول آزادی آنها را داده است دست کم تا سه شنبه در ایران باقی می‌مانند ، چرا که قاضی دوم پرونده در سفر است. خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مسعود شفیعی، وکیل این متهمان که از سوی دادگاه به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات به 8 سال زندان محکوم شده‌اند تاکید کرد که وثیقه یک میلیون دلار آنها آماده است اما قاضی دوم پرونده که باید این اسناد را امضاء کند تا روز سه شنبه در سفر خواهد بود.

شفیعی تاکید کرد راهی جز انتظار تا روز سه شنبه وجود ندارد. این در حالی است که رئیس جمهور ایران که راهی سفر به نیویورک است هفته گذشته از آزادی این متهمان خبر داده بود. با این وجود علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز که از عطوفت اسلامی در این زمینه سخن گفته، زمانی دقیق برای آزادی این افراد مشخص نکرد و تنها آینده‌ای نزدیک را برای ابلاغ حکم آزادی بائر و فاتال پیش بینی کرده است. از سوی دیگر به موازات پیش بینی‌های هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که آزادی کوهنوردان آمریکایی که دو سال از بازداشت آنها می‌گذرد، محمد جواد لاریجانی ، رئیس شورای حقوق بشر جمهوری اسلامی تاکید کرده است که بائر و فاتال تنها به ورود غیر قانونی متهم نیستند و جرم آنها جاسوسی است و جمهوری اسلامی با جاسوسان جایزه نمی‌دهد. به گزارش اسوشیتد پرس این علائم پیچیده که از تهران ارسال می‌شود از وجود شکاف در داخل ایران حکایت دارد. این در حالی است که میانجی‌های عراقی و عمانی از ایران خواسته‌اند تا این شهروندان آمریکایی را آزاد کند. حتی روز پنجشنبه هواپیمایی از عمان راهی تهران شد تا پس از آزادی بائر و فاتال آنها را به پایتخت عمان، جایی که دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت منتظر آنها خواهند بود، تحویل دهند.

گفته می‌شود که مقامات سوئیسی نیز به عنوان نمایندگان دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران برای آزادی این شهروندان آمریکایی تلاش می‌کنند. از سوی دیگر گزارش‌ها از حضور دو مشاور نزدیک به سلطان قابوس، رهبر عمان در ایران حکایت دارد و گفته می‌شود که وزیر امور خارجه عمان در هفته گذشته دو بار در خصوص منافع مشترک با دیپلمات برجسته ایرانی گفت و گو کرده است. این در حالی است که عمان روابط نزدیکی با هم با ایران و هم با ایالات متحده دارد. از سوی دیگر از طریق کنترل تنگه هرمز به طور مشترک با ایران نقش استراتژیکی در منطقه‌ای که 40 درصد از نفت صادراتی جهان از آن عبور می‌کند، ایفا می‌کند.

نظر شما :