رقص صالح با خون و خشونت

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۶۳۵۰ سرخط اخبار
کشته شدن قریب به 30 نفر از مردم یمن به دست نیروهای حامی عبدالله صالح، بمباران مخالفان در شهر تعز و حمله شدید به منزل شیخ صادق الاحمر رهبر قبیله حاشد همگی بیانگر پایان کامل آتش بس در یمن و بازگشت تحولات به نقطه آغاز است.به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه القدس العربی در تحلیلی نوشت: تحولات اخیر که در آن کشتار مردم یمن شدت گرفته نشان می دهد، عبدالله صالح که هم اکنون دوران نقاهت خود را در ریاض، پایتخت عربستان می گذراند، هرگز تمایلی برای کناره گیری از قدرت ندارد.

 کشته شدن دهها نفر از مخالفان در صنعا و بمباران مردم در یمن بیانگر این است که عبدالله صالح تمایلی برای امضای طرح شورای همکاری خلیج فارس نیز ندارد، طرحی که بر مبنای آن تمامی اختیارات وی به "عبدربه منصور هادی" معاونش تفویض می شود تا شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آماده کند.القدس العربی در ادامه نوشت: عبدالله صالح در مانور دادن و هدر دادن زمان در جهت مایوس کردن مخالفانش بسیار ماهر است و اعلام آمادگی وی برای تفویض اختیاراتش به معاون خود تنها یک پرده از سناریوی نمایش وی است.البته مردم یمن هرگز از تداوم تظاهرات برای ایجاد تغییرات دموکراتیک عقب نشینی نمی کنند، البته رژیم صنعا نیز اشتهای خود برای کشتار مرد را از دشت نداده و این بدان معناست که یمن در آینده، روزهای خونین تری را تجربه می کند.

 القدس العربی در ادامه به حمایت سعودی و آمریکایی از رژیم یمن اشاره کرده و می نویسد: مسئله ای که درباره آن کمتر سخن به میان می آید این است که عربستان سعودی همچنان از نظام یمن و صالح حمایت می کند. البته این حمایت به دلایل مختلف صورت می پذیرد که مهمترین آن را می توان نگرانی ریاض از ایجاد تغییرات دموکراتیک در کشوری بسیار نزدیک به خود دانست که در سالهای اخیر همواره تحت نفوذش بوده است. آنان نگرانند که این تغییرات دموکراتیک پس از یمن به عربستان برسد.

 طرف دیگر آمریکاست که که به تغییر راس رژیم یمن و جایگزین شدن "احمد" به جای پدرش با انجام برخی اصلاحات صوری رضایت دارد. البته مردم یمن ثابت کرده اند که هرگز از اهداف خود در پیگیری انتفاضه خود عقب نشینی نمی کنند و در مدت بسیار کوتاهی رژیم عبدالله صالح را کنار زده و حمایتهای آمریکا و عربستان سعودی را با شکست مواجه می کنند.

 

 

نظر شما :