ناتو از روسیه می ترسد

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۶۳۴۹ سرخط اخبار
ایسنا نوشت:

سفیر روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مصاحبه‌ای از این سازمان به خاطر استفاده از "حق مداخله" در دیگر کشورها انتقاد کرد و گفت که ناتو همواره از روسیه می‌ترسد و از غلبه بر این میراث جنگ سرد خودداری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیمیتری روگوزین، سفیر روسیه در ناتو که در روزهای اخیر به منظور مطرح کردن پروژه سپر دفاع موشکی ناتو به شهر پاریس رفته است، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی فیگارو درباره طیفی از مسائل از جمله سپر دفاع موشکی، بهار عربی و اقدامات ناتو به اظهارنظر پرداخت.

وی که یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه و نماینده جریان ملی‌گرای این کشور است، پیشنهاد داد که ناتو و روسیه هر کدام سیستم دفاع موشکی خود را داشته باشند.

روگوزین در خصوص مذاکرات بر سر سپر دفاع موشکی گفت: آمریکا به روسیه پیشنهاد همکاری در زمینه سپر دفاع موشکی داده بود اما هیچ همکاری موثری به ما ارائه نشد. یک همکاری حقیقی می‌توانست اعتماد را به اروپا بازگرداند و در دوره بحران صرفه‌جویی‌های پولی چشمگیری به همراه داشته باشد.

وی افزود: در حقیقت ناتو همیشه از روسیه ترسیده و از غلبه کردن بر این ترس که میراث جنگ سرد است، خودداری می‌کند.

روگوزین در ادامه درباره پیشنهادش درباره سپر دفاع موشکی اذعان داشت: با توجه به اینکه یک سپر دفاع موشکی یکپارچه رد شده است، ما پیشنهاد می‌دهیم که هر کس سیستم دفاع موشکی خود را داشته باشد. تدابیر ناتو می‌توانند امنیت کشورهای عضو این سازمان را تامین کنند به شرط اینکه شعاع عمل سپر دفاع موشکی به خاک روسیه نرسد.

وی تاکید کرد: ماهمچنین پیشنهاد دادیم که میان سیستم‌های هشداردهنده‌مان ارتباط برقرار شود زیرا زمان عکس‌العمل از زمان شلیک یک موشک تنها چند ثانیه است. بدون ارتباط متقابل هرگونه شلیک موشک رهگیر ممکن است توسط روسیه به مثابه یک حمله بالقوه در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان ساخت: ما در نهایت خواهان تضمینی هستیم که قدرت هسته‌ای ما توسط سپر دفاع موشکی تهدید نشود.

روگوزین گفت: شعاع عمل موشک‌های رهگیری که در لهستان و دیگر کشورهای نزدیک به روسیه و حوزه دریای بالتیک مستقر می‌شوند تا نزدیک دریای اورال خواهد رسید در حالی که قرار بود تمرکز مقابله با تهدیدهای موشکی بر خاورمیانه و یا آسیا باشد. اگر ایران بهانه‌ای است تا موشک‌های رهگیر در شمال مستقر شوند و روسیه را تهدید کنند، ما می‌خواهیم که این موضوع صریحا گفته شود.

روگوزین درباره عکس‌العمل کشورهای ناتو نسبت به پیشنهادهای روسیه گفت: انفعال این کشورها تعجب برانگیز است. آنها معقول بودن دلایل ما را تائید می‌کنند اما می‌گویند که باید این دلایل با واشنگتن مورد بحث قرار گیرد. به رغم این موضوع، آمریکایی‌ها اقدام به مذاکره با لهستان می‌کنند و وقتی که یک توافق‌نامه امضا می‌شود، هیچ‌کس نظر اروپایی‌های دیگر را نمی‌پرسد.

سفیر روسیه در پاسخ به اینکه چرا کشورش از برخی رژیم‌ها در خاورمیانه همچون لیبی که مردم خود را سرکوب می‌کنند حمایت می‌کند، گفت: ما درباره قذافی خود را فریب ندادیم اما ما در مورد دیدگاه شما درباره جهان عرب اشتراک نظر نداریم. ما اعتقاد داریم که در جهان عرب مساله انتخاب بر سر یک دیکتاتور و القاعده است. در چچن روسیه همین اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان ساخت: از این گذشته ما از شیوه‌ای که ناتو به وسیله آن از قطعنامه سازمان ملل علیه لیبی بهره گرفت تا اهدافی را که هیچ وجه اشتراکی با آن نداشتند دنبال کند، ناراضی بودیم. آنچه که نگران کننده است این می باشد که ناتو "حق دخالتی" را به دست می‌آورد که در حوزه انحصاری سازمان ملل قرار دارد.

دیمیتری روگوزین همچنین در خصوص اینکه آیا روسیه به خاطر نگرانی از به خطر افتادن ثبات در آسیای مرکزی، تمایل دارد که ناتو برای مدتی طولانی در افغانستان بماند، گفت: ناتو وظیفه‌ای را قبول کرده که باید تا انتها آن را انجام دهد. ما نمی‌خواهیم که ناتو بعد از تحریک لانه مورچه ما را در مواجهه با پیامدهای آن قرار دهد. مادامی که ناتو از افغانستان برود، آنها(افراطیون) در تاجیکستان و ازبکستان پخش خواهند شد و به مشکل ما تبدیل خواهند شد.

سفیر روسیه در ناتو در خاتمه در پاسخ به اینکه آیا روسیه را کشوری اروپایی می‌داند، گفت: روسیه حتی از دیگر کشورهای اروپایی، اروپایی‌تر است. ما فرهنگ اروپایی را تا شهر ولادیوستوک اشاعه دادیم در حالی که فضای فرهنگی اروپا در حال کوچک‌تر شدن توسط فرهنگ‌هایی است که از جنوب آمده‌اند. آیا برلین اکنون سومین شهر ترک‌نشین جهان به حساب نمی‌آید؟ اگر جامعه‌ای بخواهد دیگر فرهنگ‌ها را در خود جای دهد، نمی‌بایست ارزش‌های فرهنگی خودش را از دست بدهد. این کاری است که ما در روسیه انجام می‌دهیم.

 

نظر شما :