مخالفت دوباره آمریکا با خط لوله صلح

۲۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۶۲۸۵ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : از زمانی که هند از پروژه خط لوله صلح کنار رفته است، کمتر موضع گیری جدی از سوی مقامات آمریکایی علیه این خط لوله که بنا بود گاز ایران را از طریق پاکستان به هند انتقال دهد، به گوش رسیده است. اما اخیرا با قطعی شدن اجرای این پروژه بین ایران و پاکستان و احداث بخش‌هایی از این پروژه بار دیگر صدای مخالف کاخ سفید به گوش می‌رسد. این در حالی است که پاکستان در هراس از برانگیختن خشم ایالات متحده در مورد این خط لوله که بناست در سال 2014 به بهره‌برداری برسد، بسیار محتاطانه عمل کرد و حتی کمک جمهوری اسلامی برای تامین مالی پروژه در بخش‌های مربوط به پاکستان را نپذیرفت. پاکستان تاکید کرد که برای پرهیز از مواجه به تحریم‌هایی که صنعت انرژی ایران را نشانه گرفته‌اند این کمک را قبول نمی‌کند و منابع مالی را از طریق چین و روسیه تامین خواهد کرد.

به هر ترتیب بار دیگر مقامات آمریکایی در پاکستان حاضر شدند تا به اسلام آباد در مورد همکاری با ایران هشدار دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که کارلوس پاسکوال نماینده ویژه آمریکا در امور انرژی بین‌المللی در جریان ملاقات خود با سید نوید قمر، وزیر آب و برق این هشدار را مطرح کرده است. به گزارش خبرگزاری اسوپیتدپرس ، پاسکوال به اسلام آباد توصیه کرده است که پروژه واردات گاز از ایران را متوقف کند. وی پیشنهاد داده است تا پاکستان به جای واردات گاز از ایران به طور جدی تر واردات  گاز از طریق خط لوله TAPI شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را دنبال کند.

این در حالی است که پاکستان تاکید دارد که با توجه به بحران انرژی در آینده پروژه واردات گاز از ایران طبق قوانین بین‌المللی را رها نخواهد کرد. اما مقامات آمریکایی پیشنهاد داده اند در صورتی که پاکستان از واردات گاز از ایران چشم پوشی کند در پروژه انتقال گاز از طریق ترکمنستان به پاکستان کمک خواهند کرد. این در شرایطی است که مقامات اسلام آباد می‌گویند به دلایل امنیتی و ابهامات در مورد هزینه‌ها و قیمت گاز در مورد انتقال گاز از ترکمنستان دچار تردید هستند.

 

 

نظر شما :