هواپیمای عمانی در انتظار کوهنوردان آمریکایی

۲۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۶۲۸۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : با وجود بحث و جدل‌های فراوانی که در مورد آزادی دو کوهنورد آمریکایی مطرح است، هواپیمایی از عمان در فرودگاه امام خمینی تهران فرود آمده تا پروازی دیگر در آسمان را با دو شهروند آمریکایی تجربه کند. بائر و فاتال، اخیرا به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات به زندان محکوم شده بودند. اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در آستانه سفر به نیویورک از تلاش برای آزادی این دو شهروند آمریکایی خبر داد. اکنون در شرایطی که گفته می‌شود کمتر از 24 ساعت تا آزادی آنها باقی مانده، عمانی‌ها برای انتقال این افراد به آمریکا، هواپیما فرستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات وزارت امور خارجه عمان اواخر وقت روز جمعه اعلام کرده است که هواپیمایی از عمان به تهران فرستاده شده تا بائر و فاتال مسافران اختصاصی آن باشند.به گفته وی احتمال آزادی آنها ظرف مدت 24 ساعت وجود دارد اما هنوز چیزی کاملا مشخص نیست. وی ابراز امیدواری کرده است که این افراد هرچه سریعتر آزاد شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از اینکه سلطان قابوس از جانب ایران اطمینان یافته که این افراد آزاد می‌شوند، مجوز پرواز هواپیما به تهران برای اینکه بائر و فاتال را به پایتخت عمان برگرداند را صادر کرده است. گفته می‌شود که در صورت آزادی و رسیدن این افراد به پایتخت عمان آنها به سفارت آمریکا در عمان تحویل داده می‌شوند. گفتنی است عمان از جمله کشور‌هایی بود که سال گذشته به آزادی سارا شورد کمک کرد. شورد نیز به همراه این کوهنوردان در 2 سال قبل دستگیر شده بود اما به دنبال پروسه‌ای طولانی از مذاکرات که مقامات عمانی نیز در آن دخیل بودند با قرار وثیقه آزاد و به کشورش بازگشت.

هواپیمایی عمانی درحالی در انتظار فاتال و بائر است که هنوز از جانب ایران خبر قطعی در زمینه آزادی این افراد منتشر نشده است. با این حال وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا در تازه ترین موضع‌گیری‌های خود در خصوص آزادی این افراد ابراز امیدواری کرده‌اند. هیلاری کلینتون روز 5 شنبه تاکید کرد که این افراد به آزاد خواهند شد و لئون پانتا نیز مدعی شد از طریق منابع رسمی و غیر رسمی مطلع شده است که تصمیم برای آزادی این افراد اتخاذ شده است. 


نظر شما :