جزییات آزادی دو زندانی آمریکایی در ایران

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۶۲۳۵ سرخط اخبار
روزنامه شرق نوشت:

با میانجیگری رییس‌جمهوری عراق، پرونده سه متهم آمریکایی مختومه می‌شود. همان‌طور که «سارا شورد» با وساطت سلطان‌قابوس پادشاه عمان آزاد شد و ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد، ظرف روزهای آینده «شین بائر» و «جاش فتال» نیز با میانجیگری، جلال طالبانی رییس‌جمهوری عراق آزاد می‌شوند تا پرونده‌ای که از سال 88 باز شده بود برای همیشه مختومه شود.

 اوایل شهریور ماه سال‌جاری پس از آنکه حکم دو متهم بازداشت شده آمریکایی در ایران از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران صادر شد، خانواده‌های آنها طی تماس با رییس‌جمهوری عراق خواستار میانجیگری وی برای آزادی فرزندان‌شان شدند.

«محمدمجید الشیخ»، سفیر عراق در تهران ضمن تایید این خبر در گفت‌وگو با «شرق» درباره جزییات آزادی شین بائر و جاش فتال گفت: جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق با دریافت درخواست خانواده دو متهم بازداشت شده آمریکایی، برای میانجیگری با مقامات عالیه ایران تماس برقرار کرد و خواستار عفو و آزادی این دو نفر شد.

طالبانی در نهایت توانست نظر این مقامات عالی‌رتبه را جلب کند و حکم عفو شین بائر و جاش فتال را دریافت کند، هرچند این حکم همچون سارا شورد همراه با قرار وثیقه 500میلیون تومانی است. مژده آزادی دو متهم بازداشت شده آمریکایی در ایران که مورد عفو قرار مقامات عالیه ایران گرفته‌اند دیروز از سوی محمود احمدی‌نژاد نیز داده شد و او در جریان گفت‌وگو با شبکه ان.‌بی.سی‌نیوز از آزادی این دو طی دو روز آینده خبر داد.

شبکه خبری ان.بی.سی آمریکا دیروز این بخش از مصاحبه با احمدی‌نژاد را پیش از آنکه مصاحبه را به طور کامل پخش کند در پیام توییتری منتشر کرد. در همین حال وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: «از وعده ایران برای آزادی شهروندانمان دلگرم شدیم» از سوی دیگر مسعود شفیعی، وکیل شین بائر و جاش فتال نیز اعلام کرد که شعبه 36 تجدیدنظر دادگاه انقلاب با آزادی دو تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی با قرار وثیقه موافقت کرده است. به گفته وی، این موضوع به اطلاع خانواده این دو آمریکایی و سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران رسیده و بائر و فتال می‌توانند مانند سارا شورد با تودیع وثیقه 500میلیون تومانی از کشور خارج شوند.

سارا شورد نیز از جمله متهمان پرونده بازداشت‌شدگان آمریکایی است. سه تبعه آمریکایی در مردادماه سال 1388 در مرزهای مشترک ایران و عراق بازداشت شدند.

سارا شورد، شین بائر و جاش فتال مدعی بودند به منظور کوهنوردی و همچنین برای تهیه گزارشی درباره انتخابات کردستان عراق به این کشور سفر کرده‌اند و هشتم مرداد همین سال خود را به مرزهای ایران رساندند و به ادعای اعضای خانواده‌شان، غیرعمدی و به طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده و توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

این در حالی است که تهران، اتهامات آنها را ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی اعلام کرده است. با وجود اتهام‌ وارده سارا شورد، بیست و سوم شهریور سال گذشته با دستور بازپرس پرونده و موافقت دادستان تهران به قید وثیقه 500‌میلیون تومانی از زندان آزاد شد. پس از آن نیز با انتشار واقعیت‌های پشت پرده مشخص شد که سلطان‌قابوس پادشاه عمان، مبلغ مالی تعیین‌شده برای آزادی سارا شورد را پرداخته و در ماجرای آزادی وی، میانجیگری کرده است.

سارا شورد نیز پس از آزادی، تهران را به مقصد عمان ترک کرد و از این کشور عازم آمریکا شد. در حالی سارا شورد با قرار وثیقه، تهران را ترک کرد و قرار شده بود در جلسه دادگاه حاضر شود با وجود برگزاری چهار جلسه دادگاه متهمان بازداشت شده آمریکایی، حاضر به بازگشت به ایران نشد. او ابتدا بیماری را دلیل عدم شرکت در جلسات دادگاه اعلام کرد و گفت که دیگر به ایران باز نمی‌گردد.

اینچنین بود که جلسه دادگاه شهروندان آمریکایی در غیاب سارا شورد برگزار شد و تنها حکم شین بائر و جاش فتال از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام ورود غیرقانونی به کشورمان و جاسوسی برای ایالات متحده آمریکا صادر شد که این دو جمعا به 16 سال حبس محکوم شدند. با وجود صدور چنین حکمی پیش از آنکه شین و جاش بخواهند نسبت به این حکم اعتراض کنند با وساطت جلال طالبانی این دو امکان چشیدن طمع دوباره آزادی را پیدا کردند.

گو اینکه خانواده‌های آنها هنوز نسبت به آزادی فرزندان شان به دیده شک می‌نگرند، در گفت‌وگو با بی.‌بی.‌سی گفتند: «ما تا زمانی که آنان را در خاک کشورمان نبینیم، چیزی در این مورد نخواهیم گفت و دست به کاری نخواهیم زد.»

نظر شما :