در آستانه سفر به نیویورک

احمدی‌نژاد خواستار انتخابات آزاد در سوریه شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۶۲۳۲ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: محمود احمدی‌نژاد در گفت و گوی اخیر خود با روزنامه واشینگتن پست از تلاش برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی در روز های آینده خبر داد که دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام جاسوسی و ورود غیر قانونی به ایران آنها را به زندان محکوم کرده است. اما این مصاحبه مفصل بخش‌های دیگری هم داشت و یکی از موضوعات مطرح روابط ایران و سوریه بود.

رئیس جمهور ایران که در میان هیاهوی فراوان عازم سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع سالیانه سازمان ملل است در این گفت و گو خواستار برگزاری انتخابات آزاد در سوریه شده است.

به گزارش واشینگتن پست، احمدی‌نژاد به بشار اسد همتای سوری خود توصیه کرده است که برنامه اصلاحات را به اجرا در آورد. این در حالی است که کمتر از یک هفته قبل احمدی‌نژاد از نحوه مقابله حکومت سوریه با مردم معترض انتقاد کرده و اسد را به گوش فرا دادن به صدای معترضان فراخوانده بود.

گفتنی است مقامات آمریکایی و اروپایی که به زودی همراه با احمدی‌نژاد در مقر سازمان ملل حضور خواهند یافت در 6 ماه اخیر بارها و بارها انگشت اتهام خود را در رابطه با سرکوب معترضان سوری به سوی ایران نشانه رفته‌اند. آنها ادعا می‌کنند که تهران از طریق تامین تجهیزات و نیروی انسانی به دولت اسد در برخورد با معترضان کمک می‌کند. ادعایی که تهران همواره آن را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر حضور احمدی‌نژاد در نیویورک مانند هر سال با بحث و جدل‌های فراوان در میان گرو‌های نو محافظه کار آمریکایی مواجه است و وی می‌کوشد با اتخاذ رویکردی میانه از حجم موضع‌گیری‌ها بکاهد.

 

نظر شما :