پس از 4 ماه تعلیق

افر از فهرست تحریم خارج شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۶۲۲۹ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : شرکت برادران افر و اتهام همکاری این شرکت با ایران از جمله سوژه‌های داغ در اوایل سال جاری بود که با تکذیب طرف ایرانی و مقامات ثروتمند این شرکت مواجه شد. وزارت امور خارجه آمریکا در زمان داغ شدن موضوع تحریم شرکت ملی کشتیرانی ایران در ماه می مدعی شد که برادران افر از طریق زیر مجموعه‌های خود به جمهوری اسلامی نفتکشی به ارزش 8 میلیون و 650 هزار دلار فروخته است و با توجه به تحریم بودن این کالا برای ایران،‌نام این شرکت نیز باید به فهرست تحریم‌ها افزوده شود. از همان زمان لابی گسترده روسای این شرکت برای قرار نگرفتن در این فهرست آغاز شد و حتی آنها اعلام کردند که دولت نتانیاهو نیز از برادران افر حمایت می‌کند. هرچند که نتانیاهو و کابینه‌اش با سیاستی زیرکانه از حمایت علنی از متمول‌ترین شرکت اسرائیلی خودداری کردند،‌اما به نظر می‌رسد که ترکیب پیچیده سیاست‌ها و چانه‌زنی‌ها نتیجه‌ای مثبت برای افر به همراه داشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده است که نام این شرکت از فهرست شرکت‌های تحریم شده حذف شده است. به این ترتیب افر می‌تواند با خیالی آسوده تجارت میلیاردی خود را در ایالات متحده دنبال کند. ویکتوریا نادلند ،‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که واشینگتن به دنبال تحریم شرکت‌های است که به طور مستقیم در فروش تانکر به ایران دست داشته اند. برادران افر پیش از این اعلام کرده‌ بودند که به هیچ وجه از مقصد نهایی فروش تجهیزات توسط زیرمجموعه‌های خود آگاهی نداشته و به این ترتیب قانون تحریم‌ها علیه ایران را نقض نکرده‌اند. نادلند این نکته را خاطرنشان کرده است که با توجه به اقدامات جدید شرکت‌ها باید توجه مضاعفی را نسبت به خودداری از انتقال کالاهای ممنوعه به ایران معطوف کنند.

گفتنی است وزارت امور خارجه آمریکا اکنون نام دو شرکت دیگر تحت نظارت غیر مستقیم شرکت برادران افر را به اتهام فروش تانکر به ایران در فهرست تحریم‌ها جای داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت برادران افر نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است که اکنون این شرکت و زیر مجموعه‌هایش از اتهامات مبری شده‌اند. همچنین در این بیانیه آمده است که نه تنها افر بلکه هیچ شرکت اسرائیلی دیگر نیز در نفض قانون تحریم‌ها علیه ایران نقش نداشته‌اند.
 

نظر شما :