حمله به ایران،کلید نجات کارتر بود

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۶۲۲۵ سرخط اخبار

جیمی کارتر اظهار کرد: افتخار می‌کنم که کشور آمریکا در زمان ریاست جمهوری من حتی وارد یک جنگ نیز نشد و حتی یک گلوله و یا بمب علیه کشور دیگری شلیک نکرد و با این وجود به اهداف بین‌المللی خود دست یافت و صلح را برای دیگر کشورهای جهان نظیر مصر و اسرائیل به ارمغان آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار روزنامه گاردین در منزل خانوادگی‌ خود واقع در روستایی در ایالت جورجیای آمریکا تاکید کرد: زمان ریاست جمهوری من کشور آمریکا در صلح به سر می‌برد. ما هرگز وارد جنگ نشدیم. هرگز بمبی پایین نینداختیم و گلوله‌ای شلیک نکردیم. اما با وجود این به اهداف بین‌المللی خود رسیدیم.

کارتر افزود: ما صلح را برای مردمان نظیر مصر و اسرائیل به ارمغان آوردیم. روابط با کشور چین را که 30 سال وجود خارجی نداشت عادی ساختیم و از طریق معاهده کانال پاناما، میان آمریکا و اغلب کشورهای آمریکای لاتین صلح برقرار کردیم. ما روابط موثری با اتحاد شوروی ایجاد کردیم.

جیمی کارتر یکی از نخستین چهره‌های بلند پایه آمریکایی بود که خواهان بسته شدن زندان گوانتانامو شد. وی از باراک اوباما به خاطر جامه عمل نپوشاندن به وعده‌هایش، عقب نشینی کردن در امور خارجی و قاطعیت نشان ندادن در برابر اسرائیل انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: وقتی اوباما تاکید کرد که دیگر شهرکسازی‌های اسرائیل نباید انجام شود این واقعا یک قدم مهم به جلو بود. اما بعد از آن اوباما از حرفش عقب نشینی کرد همانطور که از همه دیگر خواست‌هایش عقب نشینی کرده‌ است.

کارتر هم‌چنین شدیدا با هر دو جنگ آمریکا در عراق مخالف بود.

وی تصریح می‌کند: عراق یک اشتباه بسیار بزرگ بود. من همین عقیده را درباره نخستین جنگ آمریکا در عراق داشتم و در جنگ دوم آمریکا در عراق نیز مخالف با آن بودم.

جیمی کارتر تنها دستان جورج دبلیو بوش را به خون مردم عراق آغشته نمی‌داند، بلکه تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس را نیز در اقدامات او سهیم می‌داند.

کارتر اذعان می‌دارد: نمی‌دانم چه اتفاقی در نشست‌های خصوصی افتاد که بعدا تونی بلر با جنگ عراق موافقت کرد. اما اگر بوش از حمایت ضمنی بلر برخوردار نبود شاید جریان تاریخ جور دیگری رقم می‌خورد.

کارتر عقیده دارد که پول دنیای سیاست آمریکا را خراب کرده است. او تنها یک دور رئیس جمهوری آمریکا بود و در رقابت‌های انتخاباتی چهار ساله بعدی شکست خورد. او بعد از شکست خود گفت که قصد ندارد درآمد زندگی خود را با سرمایه گذاری بر دوره ریاست جمهوری‌اش به دست آورد.

وی این عقیده خود را درست دانست و در پاسخ به اینکه چه چیزی در این عقیده الهام بخش وی بوده، تصریح می‌کند: هری ترومن، مورد علاقه و تحسین شده‌ترین رئیس جمهور از نظر من است. وقتی ترومن ریاست جمهوری را ترک کرد همان موضع خود را اتخاذ کرد. او دیگر برای پول در سراسر دنیا به سخنرانی نپرداخت.

سال 1980 و در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر در آمریکا بود که لانه جاسوسی آمریکا در تهران تسخیر شد، این واقعه 444 روز وی را درگیر کرد و ریاست جمهوری او را در آستانه فلج شدن قرار داد.

روزالین، همسر جیمی کارتر که در این مصاحبه حضور داشت، تاکید می‌کند چنانچه همسرش دستور بمباران تهران را در آن زمان داده بود، برای چهار سال دیگر رئیس جمهوری آمریکا باقی می‌ماند.

با وجود این کارتر از اقدامش در خودداری کردن از حمله دفاع می‌کند. وی تاکید می‌کند: افراد زیادی عقیده داشتند که باید به تهران حمله کنیم اما این اقدام احتمالا به مرگ هزاران بی‌گناه منجر می‌شد و علاوه بر آن کشته شدن کارکنان سفارت آمریکا را نیز رقم می‌زد.

وی می‌افزاید: من هنوز هم تردیدی در درست بودن تصمیمم ندارم. اما در میان مردم و حتی در میان مشاورانم در کاخ سفید تصمیم من چندان با استقبال رو به رو نشد.

کارتر اما با وجود این در آن زمان به گونه‌ای دیگر نیروهای نظامی آمریکا را به ایران اعزام کرد. وی نیروهای ویژه آمریکا را به صحرای طبس فرستاد تا در عملیاتی ویژه گروگان‌ها را آزاد کنند اما کشته شدن هشت سرباز، سقوط یک هلی کوپتر آمریکایی و از دست رفتن دو هلی کوپتر دیگر در اثر طوفان شن ارمغان این عملیات بود.
این شکست برای دولت کارتر به قدری سنگین بود که نتوانست آن را جبران کند.

کارتر می‌گوید: من در دقیقه آخر دستور دادم هشت هلی کوپتر به ایران اعزام شوند و ما به طور باور نکردنی سه هلیکوپتر از هشت تا را از دست دادیم و مجبور به عقب نشینی شدیم. این در حالی بود که ما نیاز به شش هلی کوپتر داشتیم تا کارکنان سفارت آمریکا را باز گردانیم. بنابراین اگر تنها یک هلی کوپتر دیگر داشتیم گروگان‌ها را باز می‌گرداندیم و در آن صورت به من به عنوان یک رئیس جمهور موفق نگریسته می‌شد.

کارتر می‌گوید: آرزو داشتم برای بار دوم رئیس جمهوری آمریکا شوم تا با انعقاد معاهده صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، معاهده کمپ دیوید را تقویت کنم. اما من کنار رفتم و چیزهای زیادی تغییر کرد. اگر من رئیس جمهور می‌ماندم تصور می‌کنم ما سیاست‌گذاری‌های بسیار موفقی در زمینه‌ انرژی در آمریکا و حتی در سراسر جهان داشتیم.



نظر شما :