ماجرای دعوت احمدی‌نژاد از بن‌علی + عکس

۲۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۶۲۱۱ سرخط اخبار
به گزارش مشرق، طبق این سند اطلاعاتی که در 21 ژانویه سال 2009 میلادی تنظیم شده است، محمدرضا رحیمی، معاون‌اول محمود احمدی‌نژاد و نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه از 12 تا 13 ژانویه به تونس رفت و با "زین‌العابدین بن علی" دیکتاتور این کشور و وزیر امور خارجه "عبدالوهاب عبدالله" دیدار کرد تا در مورد روابط دو کشور، بحث کنند.
عبدالله به سفیر آمریکا گفت که "هیچ چیز مهمی" در جلسات مورد بحث فرار نگرفت و تمرکز جلسات بر روی آماده‌سازی کمیته مشترک ایران - تونس بود که قرار است اواخر سال 2010 میلادی در تهران برگزار شود.
عبدالله در این دیدار به آمریکایی‌ها اطلاع داد که ایرانی‌ها از وی و بن‌علی برای سفری رسمی به تهران دعوت کرده‌اند.
وی به آمریکایی‌ها اطمینان داد که نه خودش و نه بن‌علی قصد ندارند که پیشنهاد سفر ایرانی‌ها را قبول کنند و هر دو دعوت ایرانی‌ها را به‌سادگی جواب داده و گفته‌اند: ان‌شاء الله!
عبدالله به‌رغم رسمی‌بودن این دیدار با دست‌انداختن رحیمی، به‌شوخی گفته است که برنامه سفرهای آینده‌اش کاملاً پر است و قرار است به اروپا و آمریکا سفر کند. وی گفت که همه این سفرها پیش از سفرش به ایران انجام می‌شود.
جالب اینکه در ادامه این سند ویکی‌لیکس، توضیحی تکمیلی از سفارت آمریکا در تونس درج شده که متن آن از این قرار است: «عبدالله -وزیر خارجه - بیش از حد اهمیت سفر رحیمی را پایین آورد! وی با بی‌توجهی به پست و مقام رحیمی، گفت: ایران که شش هفت‌تا معاون رئیس‌جمهور دارد!»
 

پیش از آن، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) روز 23/10/1387 در خبری اعلام کرده بود: محمدرضا رحیمی به عنوان "فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران، پیام دکتر محمود احمدی‌نژاد را تسلیم "زین‌العابدین بن‌علی" کرد.
از سوی دیگر، پایگاه خبری "أخبار تونس" نیز با اشاره به دیدار محمدرضا رحیمی با زین‌العابدین بن‌علی، با بیان اینکه رحیمی در این دیدار تحیت و درودهای گرم حکومت و ملت ایران را به حکومت و ملت تونس ابلاغ کرده است، نوشت: «رحیمی ابراز امیدواری کرد که روابط تونس با ایران، با تحول مهمی مواجه شود بویژه آنکه "رهبری ایران" و "ملت ایران" تأکید دارند که پرزیدنت بن‌علی به تهران سفر کند و محمود احمدی‌نژاد نیز متقابلاً برای دیدار بن‌علی به تونس برود.»
این برای نخستین بار است که جزئیات این دیدارها بدین شکل منتشر می شود.


نظر شما :