نظر ایران در نامه جدید جلیلی به اشتون هم عوض نشده است

۲۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۶۲۰۴ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات یوکیو آمانو در نشست شورای حکام تاکید کرد: فعالیت هسته‌یی ایران کاملا صلح‌آمیز است و این موضوع در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ـ که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد ارزیابی‌اش از اظهارات آمانو در نشست شورای حکام گفت: در گزارش جدید آمانو مجددا بر انحراف نداشتن فعالیت هسته‌یی کشورمان و روند صلح‌آمیز فعالیت‌های ایران اشاره شده است و نکته جدیدی که در گزارش او مشاهده می‌شود همکاری‌های گسترده آژانس با ایران نسبت به گذشته است.

او افزود: ما همه فعالیت‌های‌مان را با همکاری آژانس و زیر نظر بازرسان آژانس انجام می‌دهیم و معتقدیم در سایه این همکاری‌ها باید از حقوق کامل خود هم بهره‌مند شویم.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر این که ایران پس از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر دیگر نباید در خاک خود غنی‌سازی انجام دهد گفت:‌ اگر نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این است که با داشتن نیروگاه اتمی بوشهر و فعالیت آن نیازی به غنی سازی نیست باید گفت وی به مسائل مربوط به فعالیت هسته‌یی به خوبی اشراف ندارد؛ وقتی تاسیسات هسته‌یی در یک کشور فعالیت می‌کند به معنای این است که برای تداوم این کار و گسترش بهره‌مندی از دانش هسته‌یی در زمینه صلح‌آمیز نیاز به تامین سوخت آن وجود دارد و برای تامین سوخت آن باید غنی‌سازی انجام شود.

دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد این که آیا جلیلی نامه‌ای به خانم اشتون نوشته است و این نامه چه زمانی ارسال شده است؟ اظهار کرد: اشتون به جلیلی نامه نوشته بود و پاسخ آن هم طبیعی است. ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم آمادگی گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک را داریم و هیچ تغییری در نقطه‌نظرات کشور ما ایجاد نشده است؛ معتقدیم در فضای مثبت و سازنده با رویکرد تعاملی می‌شود سوءتفاهمی که برای آژانس ایجاد شده است را برطرف کرد. ما فعالیت‌های هسته‌یی خود را در قالب صلح‌آمیز انجام می‌دهیم و این گفت‌وگوها را هم برای همکاری‌های موثر و سازنده مفید می‌دانیم و آمادگی‌مان را نیز اعلام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران به اهمیت روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: امروز بیانیه‌ای مشترکی از سوی دو کشور منتشر خواهد شد.

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین اقدامات ایران نسبت به طرح گام به گام روسیه گفت:‌ نشست میان کارشناسان در جریان است. این طرح در حال بررسی است که پس از نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم.



نظر شما :