اتهامات یک مقام سعودی به برنامه هسته‌ای ایران

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۶۱۴۳ سرخط اخبار
یک مقام سعودی تنها چند روز پس از سخنان دوستانه رئیس جمهوری ایران در مقابل عربستان سعودی و تلاش برای اختلاف‌زدایی میان کشورهای مسلمان، به بهانه برنامه‌ هسته‌ای، اتهاماتی به ایران وارد کرد.

به گزارش فارس به نقل از الحیات، "ترکی الفیصل" رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و سفیر سابق عربستان سعودی در انگلیس و آمریکا در کنفرانس "رویکرد استراتژیک جدید" که در لندن برگزار شد، موضوع سخنان خود را به خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی اختصاص داد و سعی کرد ایران را هم ردیف رژیم صهیونیستی قرار بدهد و به اخلال در این روند متهم نماید.

رئیس دستگاه اطلاعات عربستان که اخیرا کشورش بزرگترین قرارداد خرید سلاح با ارزش 60 میلیارد دلار را با آمریکا به امضا رسانده است و با اعزام نیروی نظامی به بحرین به سرکوب مردم معترض این کشور ادامه می‌دهد، اعلام کرد که به علت بروز برخی درگیری‌ها، خاورمیانه الان یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان است.

فیصل تلاش کشورهای منطقه برای به دست آوردن سلاح‌های کشتار جمعی را با اهداف مختلفی نظیر بازدارندگی در برابر دیگران و مسابقه تسلیحاتی و قدرت حمله و دوری کردن از هزینه‌های سلاح‌های کلاسیک دانست و افزود که اسرائیل اولین قدرتی بود که به دنبال کسب قدرت اتمی بر آمد و در سال 1956 فرانسه قول تجهیز این رژیم به نیروگاه 24 مگاواتی و ایستگاه‌های مطالعات شیمیایی در دیمونا را به اسرائیل داد.

این مقام سعودی به آنچه که بلندپروازی‌های ایران برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای نام گذاشت، اشاره کرده و مدعی شد: این روند به تغییر حقایق استراتژیک در منطقه تبدیل شده استو. ایران به بازی تحریک‌آمیز موش و گربه خود با جامعه جهانی پرداخته و همین موضوع جدیت ایران در این اهداف را زیر سوال برده است.

وی که تلاش زیادی داشت ایران را در کنار رژیم صهیونیستی قرار دهد، بارها با ذکر نام این دو در کنار هم، به ادعای خود، آنها را به توقف فعالیت‌های هسته‌ای نظامی دعوت کرد، این در حالی است که رژیم صهیونیستی صدها کلاهک اتمی در اختیار دارد، اما گزارش‌های رسمی آژانس و مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و برای اهداف غیر نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیصل در ادامه اظهارات خود بر ضرورت ادامه روند تحریم ها علیه کشورهایی که به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نمی‌پیوند، ‌تاکید کرد و از شورای امنیت خواست تا با تحریم‌های اقتصادی، ‌سیاسی و حتی نظامی آنها را وادار به پذیرش این معاهده نماید.

سخنان این مقام عربستانی پس از آن ایراد میشود که محمود احمدینژاد رئیس جمهوری ایران هفته گذشته در مواضعی دوستانه و با هدف اختلاف‌زدایی از میان کشورهای مسلمان مانند ایران و عربستان و مصر، مناسبات عمیق ایران و عربستان را به سود منطقه دانست.

احمدینژاد با بیان اینکه «ایران و عربستان دو کشور بسیار مهم هستند که نمی‌توانند با هم مخالف باشند و هیچ یک از این دو کشور را نمی‌توان از سهمیه سیاسی منطقه حذف کرد و اگر ایران و عربستان در کنار هم باشند، همه جهان اسلام از آن منتفع خواهند شد» گفت: القائات درباره اختلافات شیعه و سنی توطئه دشمن است و اصل برای مسلمانان این است که خدا، پیامبر، کتاب و قبله واحد دارند. معتقدیم روابط عمیق و دوستانه ایران و مصر و عربستان می‌تواند سرنوشت سیصد ساله گذشته منطقه را تغییر دهد.

چندی پیش نیز وزیر کشور عربستان سعودی مدعی شده بود که کشورش از چهار سوی خود هدف قرار دارد و ایران نیز در شرق این کشور، عربستان را هدف قرار داده است.


نظر شما :