ایران ،سرفصل نشست آتی شورای حکام

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۶۱۳۸ سرخط اخبار

شبکه خبری العربیه گزارش داد که برنامه هسته‌یی ایران و یک "طرح اقدام" امنیتی جهانی به دنبال حادثه هسته‌یی فوکوشیما دایچی از موضوعات اصلی نشست شورای حکام آژانس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری العربیه با اعلام این خبر گزارش داد که سوریه و کره‌ شمالی و گام‌های اولیه برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی از دیگر موضوعات گفت‌وگوی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه آغاز می‌شود و تا جمعه ادامه دارد، خواهد بود.

شورای حکام درباره گزارش جدید آژانس که در آن مدیرکل آژانس نگرانی خود را درباره آنچه "فعالیت‌های مربوط به تولید یک خرج هسته‌یی برای موشک" در ایران خوانده می‌شود، اعلام کرده ‌گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران ماه گذشته به بازرسان آژانس اجازه داد تا از برخی از سایت‌هایش دیدن کنند، ولی دیپلمات‌های غربی آن را اقدام بی‌فایده‌ای خواندند که به اعتقاد آن‌ها به نگرانی‌های اصلی که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به آن اشاره شده است، نمی‌پردازند.

سیمون اسمیت، نماینده انگلیس در سازمان ملل در وین در این باره گفت: ما شنیده‌ایم که نماینده ایران (در سازمان ملل) درباره گشایش فصل جدیدی از همکاری‌ها با آژانس صحبت کرده است. تعجبی ندارد که بگوییم به عقیده ما این بازدید (بازرسان آژانس) چنین مفهومی را در بر ندارد.

در این نشست به حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی نیز پرداخته می‌شود.

عمق فاجعه این نیروگاه که دومین حادثه هسته‌یی جهان پس از فاجعه چرنوبیل در سال 1986 لقب گرفته است، باعث شد که بسیاری کشورها درباره ایمنی انرژی هسته‌یی نگران شوند و آژانس کنفرانس ویژه‌ای را با حضور وزرا در ماه ژوئن برگزار کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول تهیه و تنظیم روش‌هایی برای درس گرفتن از حادثه فوکوشیما و ارائه پیشنهاداتی برای اطمینان از ایمنی حدود 440 راکتور هسته‌یی در 30 کشور جهان شد.

پیشنهاد 12 ماده‌ای آمانو کشورها را به انجام ارزیابی‌های جدید از نیروگاه‌های هسته‌یی‌شان و آمادگی در برابر اتفاقات اضطراری و نیز بازدید بیشتر از راکتورها توسط کارشناسان خارجی ترغیب می‌کند.

برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که پیشنهادات آمانو به خاطر تلاش واشنگتن و پکن قاطعیت لازم را ندارد و برای مثال بازدید کارشناسان خارجی از راکتورها اجباری اعلام نشده است.

سوریه نیز از دیگر محورهای توجه نشست شورای حکام است. آژانس سه ماه پیش در گزارشی مدعی شد که سایت صحرایی که در سال 2007 توسط بمباران هوایی رژیم صهیونیستی نابود شد "به احتمال زیاد" یک راکتور پنهانی بود.

یکی از موضوعات نگرانی دیگر مساله هسته‌یی کره شمالی است که تاکنون دو آزمایش هسته‌یی انجام داده و بازرسان آژانس را در سال 2009 از کشورش اخراج کرد و طبق برخی گزارشات برای سوریه و لیبی مواد، تجهیزات و دانش هسته‌یی فراهم کرده است.

موضوع دیگر گفت‌وگوها، مقدمه‌چینی برای مجمع ماه نوامبر وین در زمینه ایجاد یک خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی است.

 

نظر شما :