تحلیلی از تازه ترین سخنان مشاور امنیت ملی بوش

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۶۱۳۶ سرخط اخبار

ایران هسته ای :استفن هادلی، مشاور امنیت ملی جرج بوش رییس جمهور سابق امریکا در اظهارنظری نادر، زمین گیر شدن و شکست امریکا در مدیریت پرونده عراق پس از اشغال نظامی این کشور را عامل اصلی رشد چشمگیر برنامه هسته ای ایران اعلام کرد.هادلی که چهره ای بسیار متنفذ است و کمتر در رسانه ها ظاهر می شود، روز پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ (۸ سپتامبر ۲۰۱۱) به الجزیره انگلیسی گفت که عقیده دارد آنچه حتی بیش از پیدا نشدن سلاح های کشتار جمعی در عراق به اعتبار امریکا لطمه زد، زمین گیر شدن در این کشور بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بود که باعث شد ایران قدرت بسیاری به دست بیاورد.

هادلی که در آستانه حادثه ۱۱ سپتامبر با الجزیره گفت وگو کرده، اظهار داشت: «این نظر کل جامعه اطلاعاتی سراسر جهان بود که صدام تسلیحات کشتار جمعی دارد اما در نهایت معلوم شد که این طور نبود. گرچه این مسئله تا حدودی به وجهه امریکا در سطح بین المللی لطمه زد اما انچه که بیش از همه اعتبار امریکا را خدشه دار کرد سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بود که امریکا در عراق زمین گیر شد و نمی توانست موج ستیزه جویی و خشونت های قومی را کنترل کند».وی در ادامه به تاثیر این موضوع بر برنامه هسته ای ایران پرداخت و گفت: «این مسئله باعث شد تا کشورهایی نظیر ایران به این نتیجه برسند که دیگر نیاز نیست خیلی درباره امریکا نگران باشیم و به همین علت هم ایران دوباره به برنامه هسته ای خود بازگشت، برنامه ای که تا امروز ادامه دارد.

 

یک کارشناس مرتبط با پرونده هسته ای ایران در تهران، این اظهارات هادلی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: «زمانی امریکایی ها عقیده داشتند که تصمیم به حمله به عراق یکی از عواملی بود که ایران را وادار کرد تا در برنامه هسته ای خود کوتاه بیاید و در بیانیه تهران به ۳ کشور اروپایی امتیاز بدهد».

این کارشناس ادامه داد: «حتی این جمله از انگلیسی ها نقل شده است که میوه حمله به عراق را در تهران چیدیم. ولی اظهارات جدید هادلی نشان می دهد مسئله اصلی تری که امریکایی ها تا امروز به آن اشاره نکرده اند این است که اگر هم روزی بیانیه تهران را به مثابه ترس ایران از حمله غربی ها به عراق تحلیل کرده باشند، خیلی زود دریافته اند که این حمله در واقع خدمتی به برنامه هسته ای ایران بوده است چرا که آشکار شدن ضعف های امریکا در صحنه عراق ایران را به سرعت دادن برنامه هسته ای خود تشویق کرد».

 



نظر شما :