واکنش ترکیه به هشدار ایران

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۶۱۳۰ سرخط اخبار
دولت ترکیه اعلام کرد که استقرار سیستم های رادار هشدار دهنده طرح سپر دفاع موشکی ناتو در خاک این کشور علیه هیچ کشور خاصی نیست.

به گزارش عصر ایران سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با اعلام این موضوع در کنفرانس خبری روز جمعه خود افزود که هدف این سیستم تنها دفاع از حریم کشورهای عضو ناتو است.

همچنین عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه پنج شنبه شب و پس از بازگشت از سفر خود به روسیه،  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه با همتای روس خود درباره استقرار رادارهای هشدار دهنده سپر دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه گفتگو کرده است ، افزود که استقرار این رادارها در خاک ترکیه علیه روسیه یا هیچ کشور خاصی نیست و تنها هدف سیستم دفاع ضد موشکی ناتو دفاع از حریم کشورهای عضو این پیمان امنیتی – دفاعی در برابر تهدیدات خارجی است.

با وجود اذعان دولت ترکیه به این مساله ، اما وزرای دفاع ناتو در اجلاس آبان ماه سال گذشته خود در لیسبون و به هنگام تصویب این طرح یکی از دلایل استقرار این سیستم دفاع ضد موشکی را تهدیدات ناشی از موشک های دوربرد ایران اعلام کرده اند.

دولت ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی پذیرای رادارهای هشدار دهنده طرح سپر دفاع شد موشکی ناتو در خاک خود خواهد بود.

بنا به اذعان کارشناسان دفاعی غربی هدف اصلی این سیستم مقابله با موشک های ایران است و بدین منظور استقرار رادارها احتمالا در منطقه ای نزدیک با مرز ایران خواهد بود.
ایران نسبت به استقرار این سیستم در خاک ترکیه ابراز ناراحتی کرده است ، اما مقامات ترکیه همچنان اصرار دارند که این سیستم علیه هیچ کشور خارجی نیست و تنها هدف آن دفاع از اعضای ناتو است.

پیش از این مقامات ترکیه برای موافقت با استقرار رادارهای هشدار دهنده طرح سپر دفاع شد موشکی ناتو شروطی را تعیین کرده بودند و از جمله اینکه این سیستم نباید علیه هیچ یک از کشورهای همسایه ترکیه تعریف شود و نباید اطلاعات ناشی از این سیستم در اختیار اسراییل قرار بگیرد ، اما با این حال نظران بر این گمانند که هدف اصلی این سیستم مقابله با موشک های ایران است و حتی دولت مسکو می گوید که هدف اصلی این سیستم ، روسیه است.

هنوز محل دقیق استقرار رادارهای هشدار دهنده طرح سپر ضد موشکی ناتو در خاک ترکیه تعیین نشده است اما ناظران بر این گمانند که این رادارها که بسیار شبیه به رادارهای هشدار دهنده استقرار یافته در خاک ژاپن برای مقابله با تهدیدات ناشی از موشک های کره شمالی است ، احتمالا در منطقه ای در جنوب شرق ترکیه و نزدیک به مرز ایران مستقر خواهند شد.


نظر شما :