آخرین تحولات مصر پس از تسخیر سفارت اسرائیل

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۶۱۰۷ سرخط اخبار
 افزایش احساسات ضد اسرائیلی مردم مصر و تظاهرات گسترده در مقابل سفارت این رژیم در قاهره، تسخیر سفارت به دست نیروهای مردمی و در نهایت فرار سفیر صهیونیست ها را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های خارجی، هزاران شهروند مصری روز گذشته تظاهرات گسترده ای تحت عنوان جمعه "اصلاح مسیر" در قاهره برگزار کردند. معترضین در این تظاهرات با سر دادن شعار قطع روابط کامل با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

حدود هزار نفر از معترضین نیز در مقابل ساختمان سفارت رژیم اسرائیل در قاهره تجمع کردند. یکی از تظاهرات کنندگان در میان شور و هیجان معترضین پرچم این رژیم را در خیابان سفارت لگدمال کردند.

پیش از این یک جوان مصری در 21 آگوست با بالا رفتن از ساختمان سفارت پرچم اسرائیل را به پایین کشیده بود.

شماری از شهروندان مصری نیز با چکش و میله های آهنی بخش هایی از دیوار سفارت را تخریب کردند. معترضین پس از ورود به ساختمان صدها اوراق و سند را به خیابان پرتاب کردند.

ورود تظاهرات کنندگان به سفارت منجر به درگیری هایی میان نیروهای پلیس و معترضین شد که بنا بر اعلام "هشام شیحه" یکی از مسئولان وزارت بهداشت مصر 219 زخمی بر جا گذاشت.

اعتراضات مردم مصر به حدی شدید بود که برخلاف گذشته سفیر رژیم صهیونیستی و خانواده وی در راس هیئتی 71 نفره از اعضای سفارت را به ترک مصر واداشت.

پایگاه خبری الفجر نیز در این رابطه اعلام کرد که سفارت رژیم صهیونیستی هم اکنون به تصرف نیروهای مردمی در آمده است. این پایگاه خبری خبر از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 448 نفر دیگر داد.

تظاهرات کنندگان در حین پایین کشیدن پرچم و تخریب بخش هایی از دیوار سفارت خطاب به ملت مصر فریاد می زدند" سرت را بالا بگیر تو یک مصری هستی"

این دیوار در پی اعتراضات اخیر مردم مصر و افزایش احساسات ضد اسرائیلی شهروندان مصری در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی بنا شده بود.

روابط مصر و رژیم صهیونیستی که پس از سقوط رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک به سردی گراییده بود در پی تجاوز اخیر صهیونیست ها به شبه جزیره سینا و کشته شدن 6 نفر از نیروهای پلیس مصر نفرت ملت مصر از این رژیم غاصب صهیونیستی را شدت بخشید.

در همین رابطه به دنبال تصرف سفارت اسرائیل در قاهره و فرار سفیر این رژیم، وزیر خارجه مصر سفر خود به اروپا را نیمه‌کاره رها کرد و به قاهره بازگشت.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری المصیری ‌الیوم، در اولین ساعات بامداد امروز "محمد کامل عمرو" درحالی‌که به لهستان سفر کرده بود، از طریق هلند وارد قاهره شد.

به دنبال تصرف سفارت اسرائیل در قاهره توسط تظاهرات‌کنندگان مصری و فرار سفیر این رژیم از قاهره، وزیر خارجه مصر سفر خود به چند کشور اروپایی را نیمه‌کاره رها کرد و به قاهره بازگشت.

منابع آگاه اعلام کردند، کامل عمرو پس از احضار سفیر اسرائیل و آمادگی برای حضور در نشست فوق العاده کابینه دولت مصر تغییر و تحولات جاری را بررسی خواهد کرد.

عصام شرف، نخست وزیر دولت موقت مصر ساعاتی پس از تصرف سفارت اسرائیل توسط تظاهرات‌کنندگان مصری خواستار تشکیل جلسه‌ای فوق العاده با حضور تمام اعضای کابینه خود شد.

منابع آگاه اعلام کردند، کامل عمرو به محض پای گذاشتن به فرودگاه قاهره برای خروج از فرودگاه از سالن مسئولان که مملو از اعضای سفارت اسرائیل بود، خودداری کرد و از سالن دیگری که 300 متر با این سالن فاصله داشت، برای خروج از فرودگاه استفاده کرد.

در همین حال دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای ساکنان فلسطین اشغالی را از سفر به کشورهایی مانند مصر، تونس و مغرب بر حذر داشت.

دفتر موسوم به «هیئت مبارزه با تروریسم» دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ساکنان فلسطین اشغالی برای حفظ جان و سلامت خود به شبه جزیره سیناء (در مصر) سفر نکنند.

به گزارش رادیو رژیم صهیونیستی این هیئت همچنین اعلام کرده است که با توجه به نزدیک بودن آغاز سال جدید عبری که آخر ماه جاری میلادی است، ساکنان این رژیم به کشورهای ترکیه، مغرب، تونس، کنیا، گرجستان و نیجریه سفر نکنند یا سفر خود را به تعویق بیندازند. در این بیانیه تاکید شده است که اسرائیلی‌ها از سفر به مصر و اردن خودداری کنند.

این در حلی در پی حمله معترضین مصری به سفارت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نیروهای پلیس مصر به حال آماده باش درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، عصام شرف نخست وزیر مصر شب گذشته از گروه بررسی بحران خواست تا برای بررسی اوضاع داخلی این کشور و اعتراضات مردمی نشست فوق العاده ای را برگزار کند.

همچنین نیروهای پلیس مصر نیز به حال آماده باش کامل در آمده و تمامی مرخصی های این نیروها لغو شده است.

 


نظر شما :