استقرار سپر موشکی ناتو در دیاربکر ترکیه

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۶۰۶۰ سرخط اخبار

یکی از روزنامه‌های چاپ ترکیه از استقرار سیستم رادار هشدار سریع ناتو در یک پایگاه راداری متروکه متعلق به آمریکا در استان دیاربکر خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه زمان ترکیه با درج این خبر نوشت که رادارهای مربوط به سیستم دفاع موشکی ناتو که در نشست 2010 سران ناتو در لیسبون مورد قبول ترکیه واقع شد، در یک پایگاه راداری متعلق به آمریکا در روستای پیرینچ لیک در استان دیاربکر، که در سال 1998 متروکه اعلام شده بود، مستقر می‌شود.

این روزنامه با اشاره به اینکه مکان استقرار سیستم رادار هشدار سریع ناتو مانند یک راز مخفی نگاه داشته می شود در ادامه تصریح کرد که مرکز فرماندهی این سیستم نیز در محل فرماندهی عملیات هوایی تاکتیکی شماره دو دیاربکر واقع می شود.

قرار است سیستم راداری AN/TPY-2 که تا پایان سال جاری مستقر خواهد شد، از سوی یک مرکز نظامی در آلمان هدایت و کنترل شود. در این مرکز کشور ترکیه یک نماینده در سطح ژنرال خواهد داشت و از طریق این نماینده در امر کنترل سیستم رادار هشدار سریع اعمال نظر خواهد کرد.

پیش از این پایگاه راداری آمریکایی پیرینچ لیک در سال‌های گذشته وظیفه کنترل و استراق سمع سوریه، ایران و مرز عراق را عهده دار بود. همچنین پایگاه مشابهی در حال حاضر در شهر ماردین ترکیه فعالیت دارد و مطالعات اولیه برای فعال نمودن دوباره هر دو پایگاه از هم اینک آغاز شده است.

از سوی دیگر گفته می شود مرکز فرماندهی عملیات هوایی تاکتیکی شماره دو دیاربکر که در عملیات های برون مرزی علیه مواضع پ ک ک در شمال عراق نقش مهمی ایفا می کند، در دوران جنگ خلیج فارس به عنوان محل استقرار موشک‌های پاتریوت انتخاب شده بود، اما بعد از جنگ موشک ها از این محل منتقل شد.

بنا به گزارش زمان، سیستم راداری AN/TPY-2 قادر به شناسایی اشیایی به بزرگی یک توپ فوتبال از مسافت 4700 کیلومتری است. بنا به پروژه سیستم دفاع موشکی ناتو، موشک‌های شناسایی شده توسط این سیستم از سوی موشک‌های ناتو که در دیگر کشورها مستقر شده نابود می شود. قرار است این موشک ها در بلغارستان، رومانی و کشتی‌های جنگی ناتو در دریای مدیترانه مستقر شود.

 


نظر شما :