دلبری نظامی ترک ها از ناتو و امریکا

۱۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۶۰۴۰ سرخط اخبار

رسانه های ترکیه روز دوشنبه گزارشهای متفاوتی در خصوص استقرار موشکهای پاترویت و رادارهای سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکیه منتشرکرده و نوشتند: این موشکها دراستان کردنشین دیاربکر در جنوب شرق و رادارهای این سامانه نیز در پایگاه هوایی پرینچلیک در نزدیکی مرز سوریه نصب خواهند شد.

 به گزارش ایرنا، روزنامه 'زمان' و 'استار' به صراحت از روشن شدن محل استقرار رادار و موشکهای سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکیه خبر داده اند و روزنامه 'حریت ' نیز از 10 معما در خصوص استقرار و عملیاتی شدن طرح آمریکایی استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در این کشور سخن به میان آورده است.

روزنامه 'زمان' و روزنامه 'استار' که به عنوان روزنامه های نزدیک به دولت از آنها یاد می شوند، این خبر را در صفحات نخست و اخبار مهم خارجی خود درج کرده اند.

زمان نوشت: محل استقرار موشک و رادارهای طرح سپر دفاع موشکی ناتو که در نشست سران ناتو در سال 2010 در لیسبون به تصویب رسید، مشخص شد.

به نوشته این روزنامه، رادارهای سامانه دفاع موشکی ناتو قرار است در پایگاه نظامی پرینچلیک که تا اکتبر 1998 میلادی توسط آمریکا استفاده می شد، مستقر خواهد شد. پرینچلیک نام روستایی از توابع استان کردنشین دیاربکر ترکیه است.

زمان نوشت: مرکز فرماندهی این سامانه در ترکیه نیز پایگاه دوم هوایی ترکیه در دیاربکر خواهد بود. سامانه رادار موسوم به AN/TPY – 2 که قرار است تا پایان سالجاری میلادی در پرینچلیک ترکیه مستقر شود، از مرکزی در آلمان فرماندهی خواهد شد. ترکیه نیز قرار است در سطح یک ژنرال در تصمیمات این مرکز مشارکت کرده و اعمال نظر کند.

این روزنامه با یادآوری این که آمریکا با راداری مستقر در پرینچلیک در زیر چتر ناتو، سالهای سال مرزهای ایران، عراق و سوریه را زیر نظر داشت و سیستم مشابهی هم در ماردین در جنوبشرق ترکیه در خدمت همین هدف آمریکا قرار داشت، که قرار است هر دو مرکز یادشده دوباره فعال شوند.

روزنامه 'استار' هم همانند زمان بدون اشاره به منبع خبر خود، با یادآوری این که آمریکا موشکهای پاتریویت را در جریان جنگ علیه عراق در پایگاه دوم هوایی دیاربکر مسقر کرده بود، نوشت: اکنون این پایگاه دوباره میزبان پاتریویت های آمریکا خواهد بود.

این روزنامه مدعی شده است: خبر استقرار این موشکها در دیاربکر روستائیان منطقه را هیجان زده کرد و آنها به این خبر به عنوان زمینه ساز ایجاد رونق اقتصادی جدید و ایجاد اشتغال در منطقه نگاه می کنند !

روزنامه 'حریت' نیز با عنوان اینکه شهرهای موش و مالاتیا در جنوب شرق ترکیه از نامزدهای قوی استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو هستند، نوشت: فرایند دشوار میزبانی ترکیه برای پذیرش سامانه دفاع موشکی در کنترل آمریکا، از این مرحله به بعد شروع می شود. در دوره حساس پیش رو 10 سووال مطرح است که سامانه در کدام مناطق، با کدامین مکانیزم کنترل و برای چه اهدافی مستقر خواهد شد؟

' سلجوق اونال' سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هفته گذشته اعلام کرد ترکیه در طرح سپر موشکی ناتو مشارکت خواهد کرد.

اونال با عنوان این که راهبرد جدید ناتو در نشست لیسبون تدوین و مورد قبول واقع شده است، گفت: یکی از موارد طرح شده در این راهبرد استفاده از فناوریهای جدید برای مقابله با تهدیدات احتمالی می باشد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، در نشست لیسبون نیز تصمیم گرفته شد تا این طرح اجرایی شود و بر اساس این تصمیم رادارهایی که از سوی آمریکا برای اجرای طرح سپر موشکی در اختیار ناتو قرار داده شده در ترکیه مستقر خواهد شد.

به گفته وی، استقرار این رادارها در ترکیه در راستای عضویت ترکیه در ناتو صورت می گیرد و قدرت دفاعی ترکیه را افزایش خواهد داد


نظر شما :