ادعای عجیب ویکی‌لیکس درباره ایران

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۶۰۰۴ سرخط اخبار
بر اساس یک سند جدید منتشره از سوی سایت ویکی لیکس ایران تمایل داشته است تا میلیارد ها یورو در بانک های مالت سرمایه گذاری کند، اما رییس ستاد وزارت اقتصاد مالت جلوی این کار را گرفته است. جمهوری مالت کشوری در جنوب اروپا در مرکز دریای مدیترانه است. این کشور از مجمع‌الجزایر کوچکی تشکیل شده است.

به گزارش عصر ایران بر اساس سند منتشره سفارت آمریکا در مالت که وب سایت ویکی لیکس آن را منتشر کرده سفیر آمریکا در مالت در گزارشی به وزارت خارجه این کشور می نویسد که رییس ستاد وزارت اقتصاد مالت در تلاش های آمریکا برای جلوگیری از انتقال پول های ایران به بانک های مالت کمک شایانی کرده است.

جیسون دیویس سفیر آمریکا در مالت می نویسد :  "آلان کاروانا" رییس ستاد وزارت اقتصاد مالت در تلاش های ما برای جلوگیری از استفاده ایران از سیستم بانکی مالت موثر بوده است.

سفیر آمریکا در گزارش خود می افزاید :‌  سفیر ایران در فرانسه به سفیر مالت در فرانسه می گوید که کشورش مایل است در بانک های مالت میلیارد ها یورو سرمایه گذاری کند.

بر اساس این گزارش آلان کاروانا در جریان یک ملاقات با مقامات آمریکایی ای میل سفیر کشورش در فرانسه را در اختیار مقامات آمریکایی قرار می دهد.

کاروانا به مقامات آمریکایی از قول سفیر کشورش در مالت می گوید :‌ من در قبال درخواست سفیر ایران در فرانسه برای سرمایه گذاری در مالت به او گفتم که ما به تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران وفادار خواهیم بود . سفیر ایران در پاسخ به من گفت که تحریم ها مانعی نیست و ما هم اکنون با دولت فرانسه در این زمینه مشغول رایزنی هستیم تا از بانک های این کشور استفاده کنیم .

سفیر مالت در فرانسه می افزاید :‌" سفیر ایران مایل بود تا من اطلاعات بیشتری درباره قوانین سیستم بانکی مان در اختیار او قرار دهم . سفیر ایران می خواست بداند که اگر ما به تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا پای بند نباشیم ایران مایل است تا میلیارد ها یورو پول به بانک های ما منتقل کند .
 
 سفیر  آمریکا در مالت در پایان گزارش خود به وزارت خارجه این کشور می نویسد که بر اساس گفتگوهای قبلی با کاروانا ، تقریبا مطمئن است که دولت مالت اجازه نخواهد داد تا ایران میلیارد ها یورو پول به بانک های این کشور منتقل کند .

( ۳ )

نظر شما :