نماینده روسیه در ناتو با چه هدفی به ایران سفر می‌کند؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۵۹۹۱ سرخط اخبار
خبرآنلاین:نماینده روسیه در ناتو گفت قرار است به ایران سفر کند. دمیتری راگوزین، نماینده دائم روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اوایل مرداد ماه گفته بود احتمال دارد طرح سپر ضد موشکی اروپا توسط آمریکا برای تدارک حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد.دمیتری راگوزین که در آنکارا با خبرنگاران صحبت می‌کرد،گفت: من این را پنهان نمی‌کنم که چنین جنبه‌ای از این مساله توسط ناتو مورد بحث قرار گرفته است. کسی نمی‌‌تواند با مفهوم “دفاع موشکی” خود را فریب دهد. این یک سیستم صرفا دفاعی نیست. سپر همیشه شمشیر را پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرده است: دفاع و حمله به طور طبیعی با یکدیگر مرتبطند.به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی» نماینده دائم روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی همچنین تصریح کرده است: «نگرانی بسیاری از کارشناسان معتبر روسیه و دیگر کشورها در آن است که سپر ضد موشکی اروپا که رسما وظیفه آن دفاع در برابر تهدیدات ناشی از ایران اعلام شده، در حقیقت می‌تواند دستاویزی برای تدارک حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد.»وی همچنین گفته بود: در حال حاضر رایزنی‌هایی با مقامات ترکیه درباره امکان استقرار رادار سیستم هشداردهی حملات موشکی انجام می‌شود که احتمالا در منطقه جنوبی شرقی این کشور باید مستقر شود.نماینده دایم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بعد از پایان سفر آتی خود به ایران گزارشی درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی به دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه ارایه خواهد داد. 

 

وی در این باره به نووستی گفت که این سفر قرار است اواخر سپتامبر- اوایل اکتبر (اواخر مهر- اوایل آبان) سال جاری انجام شود.بنا بر این گزارش، ایران از راگوزین به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در تعامل با ناتو در امور سپر ضد موشکی دعوت کرده است که برای دیدار با مقامات سیاسی این کشور و بررسی موضوع دفاع ضد موشکی در اروپا به تهران سفر کند.

راگوزین گفت: امیدوارم که این ماموریت به تهران ثمربخش و با تعدد دیدارهایی همراه شود که به من اجازه دهد بعد از این سفر تصویری عینی از برنامه‌ها و عملکرد واقعی همسایه جنوبی در زمینه تامین امنیت ازجمله توسعه برنامه موشکی به رییس جمهور روسیه ارایه دهم.

وی، افزود که طرف ایرانی به دریافت اطلاعاتی از مذاکرات روسیه در زمینه سپر ضد موشکی با غرب و پیش از هر چیز با آمریکا و همچنین دانستن نظر روسیه نسبت به استقرار تجهیزات سپر ضد موشکی در کشورهای جنوب اروپا تمایل دارد.نماینده دایم روسیه در ناتو گفت: “ما هم به نوبه خود علاقمند هستیم که توضیحاتی را از طرف ایرانی در زمینه مسایل توسعه برنامه موشکی بشنویم.وی اشاره کرد که روسیه به اطلاعاتی عینی نیاز دارد تا مقامات سیاسی بتوانند گام‌هایی تمام عیار که از سویی باعث توسعه روابط حسنه با ایران و از طرف دیگر روابط شراکتی با ناتو و آمریکا شوند، اتخاذ کند.

 

 

نظر شما :