گزارش امانو چه می‌گوید؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۵۹۷۰ سرخط اخبار
آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه دوم سپتامبر 2011 درگزارشی در ‌٩ صفحه‌ و ‌٥٢ بند درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرد:

«ایران نصب دومین نسل سانتریفیوژها را درتاسیسات نطنزآغاز کرده و این کشور می تواند سوخت هسته ای را سه برابر میزان کنونی تولید کند. »

گزارش آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ده روز پیش ازبرگزاری نشست شورای حکام به طورغیررسمی دراختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرارگرفت.معمولا این گزارش یک هفته تا ده روز قبل از نشست سالانه کشورهای عضو شورای حکام آژانس منتشر می شود.

در مهم ترین بخش های این گزارش آمده است:

1- نصب نسل دوم سانتریفیوژها درنطنزدر نتیجه افزایش سه برابری میزان تولید سوخت هسته ای توسط ایران

2-  نصب سانتریفیوژها جدید با هدف تولید اروانیوم با درصد غنای 20 درصد در تاسیسات زیرزمینی فوردو در قم

3-"در حالی‌که آژانس به انجام فعالیتهای راستی‌آزمایی تحت موافقت‌نامه پادمان ایران ادامه می‌دهد، ایران تعهداتش را از جمله: اجرای مفاد پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاح شده ‌١ / ٣ ترتیبات فرعی بخش عمومی توافق‌نامه پادمان، تعلیق فعالیتهای مرتبط با غنی‌سازی، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با آب‌سنگین و روشن‌شدن مسائل باقی‌مانده، که موجب نگرانی از وجود ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌‌ای می‌شود، انجام نمی‌دهد."

4- «آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که نگران آن است که ایران مخفیانه در حال کار بر روی اجزای یک برنامه سلاح اتمی باشد.»

5- مدیر کل آژانس در گزارش امروز خود اعلام کرد که بسیاری از کشورهای عضو شواهد و قرائنی ارائه کرده اند که در تهیه گزارش موثر بوده است و اطلاعات دریافت شده را "معتبر، مفصل و جامع" توصیف کرد.

6- در گزارش آژانس آمده است که این نهاد "به شکلی فزاینده نگران وجود احتمالی فعالیت های مخفیانه اتمی توسط سازمان های مرتبط با نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال است که از جمله فعالیت ها مربوط به تولید یک کلاهک اتمی برای یک موشک را شامل می شود و در مورد آن اطلاعات تازه به آژانس می رسد".

 بازتاب گزارش در غرب

مقام های آمریکایی درادامه سیاست خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا کردند که این گزارش بازتاب نگرانی جامعه بین الملل درباره افزایش توان ایران برای ساخت سلاح هسته ای است، این درحالیست که تهران بارها این موضوع را تکذیب کرده است.

"تامی ویتور" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه فرافکنی ها علیه برنامه هسته ای ایران ادعا کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه بین الملل نگران ماهیت و نیت برنامه هسته ای ایران به خصوص تاسیسات فوردو هستند و این کشور آزمایش های  مخفیانه ای را برای گسترش سلاح های هسته ای انجام داده است .

مقامات آمریکایی همچنین ادعا کردند در صورتی که ایران تصمیمی راهبردی را برای تبدیل اروانیوم با درصد غنای پایین به سطحی پیشرفته تر بگیرد، این کشور در دو سال آتی می تواند به سلاح هسته ای دست یابد.

ارزیابی گزارش آمانو

سلطانیه در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد :

1- گزارش آژانس حاوی نکات مثبتی است که در گزارش های  قبلی منعکس نشده بود لذا این موضوع گامی روبه‌ جلو است.

2- در این گزارش به ملاقات‌های مهم مدیرکل آژانس با دکتر عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین دکتر صالحی وزیر خارجه کشورمان در وین اشاره شده است.

3- به سفر بسیار مهم معاون مدیرکل به ایران و بازدید وی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان شامل نیروگاه بوشهر، تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو، کارخانه تبدیل اورانیوم و ساخت میله‌های سوخت در اصفهان، رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک اشاره شده که نشان‌دهنده همکاری و شفافیت کامل  ایران در تعامل با آژانس می‌باشد.

4- اقدامات ایران دررابطه با رفع برخی ازابهامات وسؤالات نیز مورد اشاره قرارگرفته است.

 5- با مروری بر کلیه بازرسی‌های انجام شده تصویر روشنی از موفقیت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف به خصوص غنی‌سازی اشاره شده است .

6-  آخرین آمار و ارقام بهنگام در باره تولید اورانیوم غنی شده در ایران آورده شده از آن جمله تولید اورانیوم با غنای پایین معادل 4543 کیلوگرم و نیزاورانیوم با غنای 20 درصد معادل 70.8 کیلوگرم از جمله موفقیت‌های ایران است که در گزارش دبیرکل آژانس ازنظرفنی و تخصصی به آن صحه گذاشته شده است.

7- بازدید از تأسیسات تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته علاوه براینکه نشان از موفقیت‌های علمی و تکنولوژی ایران دارد ، اثبات می‌کند که ایران فعالیت‌هایش صلح‌آمیز بوده و زیر نظارت کامل آژانس انجام می‌شود.

8- گزارش آمانو دبیرکل آژانس نشان می‌دهد در صورتی که آژانس به وظیفه حرفه‌ای خود بدون فشار سیاسی ودرفضای توأم با همکاری واعتمادعمل نماید ایران نیزمتقابلاً با نهایت همکاری به رفع ابهام ها و سؤالات ادامه داده و در یک تعامل سازنده همچون گذشته به جامعه بین‌المللی ثابت خواهیم کرد که ادعاهای مربوط به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز کاملاً بی‌اساس و با اهداف سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه به عنوان کشوری مسئول به تعهدات بین‌‌المللی خود عمل خواهد کرد.

 

نظر شما :