کمیته حقوق بشر سازمان ملل اوضاع بحرین را بحرانی خواند

۱۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۵۹۵۴ سرخط اخبار
 هزاران بحرینی با حضور در مراسم تشییع یک نوجوان بحرینی که با حمله پلیس کشته شد، خواهان براندازی نظام حاکم این کشور شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران تن از مردم بحرین در مراسم تشییع پیکر علی جواد احمد 14 ساله که گفته می‌شود به دنبال حمله نیروهای پلیس این کشور مجروح و کشته شد شعارهایی علیه پادشاه این کشور سر دادند.

شرکت کنندگان در این مراسم خواهان براندازی نظام حاکم در بحرین و خانواده پادشاهی شدند.

این در حالی است که دولت بحرین مدعی شده است پلیس این کشور مسئولیتی در این زمینه ندارد و هر کسی که اطلاعاتی در خصوص این حادثه ارائه دهد 265 هزار دلار پاداش دریافت می‌کند.

صدها تن از جوانان برخی از روستاهایی که اکثریت ساکنان آنها شیعه هستند تظاهرات کردند که با ورود نیروهای پلیس و درگیری‌ها چندین تن زخمی شدند.

از سوی دیگر با وجود ادعای پادشاه بحرین مبنی بر محاکمه معترضان در دادگاه‌های غیرنظامی، دستگاه قضایی این کشور با انتقال پرونده دو تن از معترضان از دادگاه نظامی به دادگاه غیرنظامی مخالفت کرد.

محاکمه دو شهروند معترض بحرینی به نام‌های "رولا الصفار" رئیس انجمن پرستاری بحرین و " جلیله السلمان" نایب رئیس انجمن معلمان بحرین، به هفتم سپتامبر آتی موکول شده است.

این در حالی است که "شیخ حمد به عیسی آل خلیفه"، پادشاه بحرین اخیرا در سخنان خود بدون اشاره به غیرقانونی بودن بازداشت مردم که به طور مسالمت‌آمیز اعتراض خود را بیان می‌کنند، گفته بود: همه معترضان در دادگاه غیرنظامی محاکمه می‌شوند.

از سوی دیگر، کمیته عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره اوضاع بحرین ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کمیته عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تاکید کرد، اوضاع بحرین هم‌چنان بحرانی و مبهم است.

در این بیانیه آمده است: همچنان اطلاعاتی درباره سرکوب تظاهرات مردم به دست ما می‌رسد.

سخنگوی کمیته عالی حقوق بشر با اشاره به ادامه بازداشت و محاکمه تظاهرکنندگان تاکید کرد: برخی از این افراد در دادگاه امنیت ملی که یک دادگاه نظامی است، محاکمه می‌شوند.

وی افزود: شهروندان باید در دادگاه‌های غیرنظامی محاکمه شده و از اتهاماتشان آگاه شوند.

سخنگوی کمیته عالی حقوق بشر تاکید کرد: زیرا بسیاری از بازداشت‌شدگان فقط به دلیل بیان عقیده بازداشت شده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت آزادی همه بازداشت‌شدگان، از دولت بحرین خواست اسامی این افراد و محل بازداشت آنها را منتشر کند.

سخنگوی کمیته عالی حقوق بشر، در این بیانیه همچنین درباره سرنوشت هزاران تن در بحرین که به اتهام شرکت در تظاهرات بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و بازگرداندن همه افراد اخراج شده به کارهایشان را خواستار شد.


نظر شما :