لاوروف: سپر دفاع موشکی امریکا برای روسیه خطرناک است

۱۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۵۹۴۲ سرخط اخبار

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه، سپر موشکی آمریکا در اروپا را برای روسیه و نیروی راهبردی هسته ای این کشور خطرناک توصیف کرد. 

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، لاوروف گفت: روسای جمهوری روسیه و آمریکا در سال 2009 برای تشریک مساعی در زمینه پدافند موشکی اعم از تجزیه و تحلیل خطرهای مشترک گرفته تا سایر مسائل در این زمینه، توافق کردند و ما پیشنهادات مشخصی در این زمینه ارائه کردیم.

وی افزود: رایزنی های طولانی در این عرصه در چارچوب دوجانبه و در شورای روسیه-ناتو صورت گرفت، اما متاسفانه توافق حاصل نشد.

لاوروف گفت: در این مدت سامانه موشکی اروپا با مشخصاتی که آمریکا تعیین کرده است، ایجاد می شود و در پایان این دهه میلادی بطور کامل بوجود خواهد آمد که برای نیروی هسته ای راهبردی روسیه خطرآفرین خواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد آمریکا در این زمینه گفت: آنها نمی خواهند به روسیه تضمین بدهند که سامانه موشکی آمریکا و ناتو علیه کشور ما هدف گیری نمی شود.

وی افزود: کارشناسان نظامی بخوبی می دانند که گسترش نامحدود امکانات پدافند موشکی یک طرف، نیاز برای اقدامات جبران کننده را برای طرف دیگر بوجود می آورد تا خطر کاهش توانمندی نیروی بازدارنده خود را از بین ببرد.

مساله امنیت موشکی قاره اروپا با توجه به طرح سپر موشکی آمریکا که قرار است در قاره اروپا مستقر شود، مهم ترین مساله مورد اختلاف مسکو و واشنگتن می باشد.

مقامات روس، استقرار سیستم پدافند موشکی آمریکا در مجاورت مرزهای روسیه را تهدیدی برای امنیت راهبردی خود می دانند و به طور مکرر هشدار داده اند که در صورت استقرار تسلیحات آمریکایی در کشورهای مجاور، تدابیر متقابل اتخاذ خواهند کرد.

'آناتولی سردیوکف' وزیر دفاع روسیه نیز چهارشنبه این هفته، خواستار ارائه تضمین های حقوقی به روسیه در باره ماهیت سامانه موشکی آمریکا شد و گفت: واشنگتن باید تضمین های حقوقی بدهد که سامانه موشکی این کشور در قاره اروپا، علیه نیروهای هسته ای راهبردی روسیه هدف گیری نخواهد شد.

'آناتولی آنتونف' معاون وزیر دفاع روسیه هم به تازگی اعلام کرد که روسیه به استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا پاسخ می دهد. 

نظر شما :