ناو‌های اسرائیلی و زیردریایی ایرانی در دریای سرخ

۰۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۹ کد : ۱۵۹۱۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: زمانی که در بهمن ماه گذشته ناوگان دریایی جمهوری اسلامی با چراغ سبز قاهره که به تازگی انقلاب در آن به وقوع پیوسته بود، از کانال سوئز عبور کرد، تل‌آویو تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که تحرکات تهران را به دقت زیر نظر دارد. اما این تنها نقطه‌ای شروع برای مانور دریایی ایران در آب‌های منطقه بود.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی قصد دارد زیردریایی‌های خود را به دریای سرخ بفرستد و این در حالی است که 2 ماه قبل ورود زیردریایی‌های ایران به این منطقه نگرانی اعراب و اسرائیل را برانگیخته کرده بود. مقامات ایرانی هدف از این اقدامات را جمع‌آوری اطلاعات در خصوص اوضاع منطقه عنوان می‌کنند و در عین حال بر تلاش تهران برای بسط نفوذ خود تاکید دارند.

روزنامه هاآرتص ضمن مخابره این خبر مدعی شده است که آمریکا این اقدام تهران را به منزله تهدیدی برای توازن استراتژیک منطقه پرآشوب خلیج فارس ارزیابی می‌کند.

این روزنامه اسرائیلی تاکید کرده که زیردریایی‌های ساخت روسیه در ایران نگرانی ایالات متحده را برانگیخته کرده است.

این زیردریایی‌ها در سال 1996 به ایران فروخته شدند هرچند که جمهوری اسلامی از سال 2008 ساخت زیردریایی داخلی را آغاز کرده است.

گفتنی است بیانیه تهران در خصوص فرستادن زیردریایی‌ها به دریای سرخ واکنش اسرائیل را نیز به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات نظامی اسرائیل مدت کوتاهی پس از اینکه تهران اعلام کرد زیردریایی‌ها را به دریای سرخ می‌فرستد، تاکید کردند که ناوگان‌های حامل موشک را به دریای سرخ ارسال کرده‌اند. البته آنها از ذکر این نکته که این اقدام در واکنش به اقدام تهران صورت گرفته خودداری کرده و گشت زنی ناو‌ها را یک مانور طبق روال معمول توصیف کرده‌اند.

  

نظر شما :