اعراب انقلاب کردند،غربی ها ثروتمند شدند

۰۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۵۸۹۲ سرخط اخبار

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی اعلام کرد که قیام کشورهای عربی تاثیر چشمگیری روی افزایش تجارت تسلیحاتی انگلیس داشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز انگلیس نوشت: در پی قیام‌های اخیر در کشورهای عربی میزان صادرات سلاح انگلیس افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گزارش این مجله، میزان تجارت صنایع تسلیحاتی انگلیس از زمان شروع قیام کشورهای عربی رشدی حدود ‌٣٠ درصد را تجربه کرده است.

به این ترتیب بین ماه‌های فوریه تا ژوئن سال ‌٢٠١١، صادرات تسلیحاتی انگلیس بالغ بر ‌٥/٣٠ میلیون پوند (حدود ‌٣٤ میلیون یورو) بوده است.

کشورهای لیبی، بحرین، مصر و عربستان سعودی از جمله کشورهای هدف این سلاح‌های انگلیس بوده‌اند.

این در حالی است که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته میزان فروش سلاح‌های انگلیس ‌٢/٢٢ میلیون پوند (حدود ‌٢٥ میلیون یورو) بوده است.

این روزنامه می‌افزاید: سلاح‌های صادر شده به کشورهای ناآرام و بی ثبات، بیشتر برای سرکوب انقلاب مخالفان به کارگرفته شده و لندن به ویژه در زمینه صادرات تفنگ و سلاح‌های سبک به بحرین نقش فعالی داشته است.

صادرات تسلیحاتی انگلیس به مصر نیز در حالی در ماه فوریه با ارزشی بیش از ‌٣ میلیون پوند ادامه یافت که فرانسه و آلمان صادرات سلاح خود را به این کشور متوقف کردند.

علاوه بر این، سه هفته بعد از آن که پادشاه بحرین در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد، محموله‌ای از سلاح‌های انگلیس روانه این کشور ناآرام شد.

این اولین بار نیست که دولت لندن به دلیل روابط تسلیحاتی‌اش با مناطق بی ثبات، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

طبق یک گزارش که در مجلس انگلیس در اوایل سال جاری مطرح شد از صادرات هلیکوپترهای جنگی به الجزایر، گازاشک آور به بحرین و نارنجک‌های دستی به اردن خبر داده شده بود.

لندن در ماه فوریه تعهد داده بود که روابط تجاری تسلیحاتی خود را با رژیم‌های مورد بحث مورد بازنگری قرار دهد؛ این درحالی است که آمار و ارقام جدید حاکی از آن است که تجارت سلاح دولت انگلیس با رژیم‌های مستبد همچنان ادامه دارد.

رییس کمیته "کمک به توسعه" مجلس انگلیس نیز به تایمز گفت: صادرات سلاح به ویژه به کشوری همچون بحرین در تناقض کامل با برنامه‌های قبلی دولت انگلیس است چرا که اعتراضات مردم این کشور به طرز خشونت باری مورد سرکوب قرار گرفت.

این در حالی است که وزارت امورخارجه انگلیس بار دیگر روز دوشنبه مدعی شده که لندن به کشورهایی که دولتشان اقدام به سرکوب مردم کرده و از حقوق بشر تخطی می‌کنند، سلاح صادر نمی‌کند.

انگلیس در رتبه پنجم بزرگترین کشورهای صادرکننده سلاح است. آمریکا، روسیه، آلمان و فرانسه به ترتیب در مقام‌های اول تا چهارم لیست صادرکنندگان سلاح جهان قرار دارند.



نظر شما :