سوریه حمایت ایران را از دست داد

۰۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۵۸۹۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: با گذشت نزدیک به 6 ماه از اعتراضات مردمی در سوریه و ادامه رویکرد مقابله جویانه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور،‌ برخی رسانه‌ها ادعای در انزوا قرار گرفتن دمشق را مطرح کرده‌اند.

به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، رژیم سوریه حمایت حیاتی متحدان نزدیکی مانند ایران و ترکیه را در شرایطی از دست داده که ارتش سوریه در حال فروپاشی قرار دارد و به نظر می‌رسد اعتراضات مردمی سرانجام به 40 سال حکومت خاندان اسد پایان دهد.

این در شرایطی است که خبرگزاری رویترز گزارش داده است که برخی سربازان ارتش با وجود فرمان به رگبار بستن مردم، از این اقدام خودداری کرده‌اند. اما رژیم این ادعا را تکذیب کرده و بر یکپارچگی ارتش تاکید دارد.

در ادامه گزارش کریستین ساینس مانیتور آمده که ایران، ‌قدرتمند‌ترین متحد سوریه تاکنون از ادعای اسد در خصوص توطئه خارجی در سوریه حمایت می‌کرد اما از شنبه گذشته ترغیب متحد خود در زمینه گوش فرا دادن به خواست‌های قانونی مردم را آغاز کرده است.

برخی تحلیلگران بر این گمانند که این رویکرد تهران از نگرانی‌های ناشی از سقوط اسد سرچشمه می‌گیرد که آن را بحرانی غیر قابل کنترل توصیف می‌کند. ایران و سوریه نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای در دهه‌های اخیر بوده‌اند که با وجود تردید‌های اعراب در خصوص اهداف ایران، دوستی خود را حفظ کرده‌اند.

همچنین سوریه به نوعی حیات خلوت ایران برای کمک به حزب‌الله و حماس در راه مقابله با اسرائیل به شمار می‌رود. اما در صورت سقوط اسد، ایران با شماری از کشور‌های عرب منطقه که بهار عربی در آنها آغاز شده روبرو خواهد بود.

جوشا لندیس، تحلیلگر امور سوریه بر این باور است که اظهارات اخیر تهران در مورد دمشق نشان می‌دهند که تهران در خصوص مواجه با پیامدهای بحران عربی نگران است. به بیان بهتر ایران که نزدیک‌ترین و قدرتمند‌ترین متحد سوریه است تا حدودی در خصوص پیش‌بینی‌های خود در مورد اسد دچار اشتباه شده است.

مقامات ایرانی دیگر اطمینان ندارند که اسد در راس قدرت باقی بماند. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در تازه‌ترین گفت و گوی خود با تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله به اسد هشدار داد که مردم حق انتخاب و دستیابی به آزادی را دارند. همچنین وی تاکید کرد که باید جدول زمانی و ضرب‌الاجلی تعیین شود تا غرب بهانه‌ای برای مداخله نداشته باشد. این در حالی است که مقامات ترکیه نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که اعتماد خود به دولت اسد از دست داده و تنها از وی می‌خواهند که از قدرت کنار رود.

 



نظر شما :