ایران دیگر در باره مبادله سوخت هسته‌ای مذاکره نمی‌کند

۰۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۵۸۸۸ سرخط اخبار

بی بی سی- فریدون عباسی می گوید که ایران از مرحله تولید اورانیوم ۲۰ درصدی مورد نیاز خود عبور کرده است.فریدون عباسی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرزی اتمی ایران گفت که تهران دیگر در باره عدم تولید سوخت هسته ای یا مبادله آن با کشورهای دیگر مذاکره نخواهد کرد.اقای عباسی امروز ۷ شهریور (۲۹ اوت) در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که ایران از “مشارکت و سرمایه گذاری” سایر کشورها در تاسیسات اتمی ایران استقبال می کند، اما حاضر به مذاکره با آمریکا در مورد برنامه هسته ای خود نیست.

اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مبادله سوخت هسته ای با سایر کشورها، در حالی صورت می گیرد که در گذشته نیز، پیشنهاد روسیه، آمریکا و قدرت های اروپایی در زمینه مبادله سوخت ۳/۵ درصدی با سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی ایران در خارج از این کشور، به نتیجه نرسیده بود.فریدون عباسی در بخش دیگری از مصاحبه خود اظهار داشته که ایران از مرحله تولید اورانیوم ۲۰ درصدی مورد نیاز خود برای تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران عبور کرده است.وی با تاکید بر قصد ایران برای بالا بردن میزان تولید اورانیوم ۲۰ درصدی تا حدی که “ذخیره مناسب” از سوخت هسته ای در کشور وجود داشته باشد، ادعاهای برخی منابع غربی در مورد برنامه های جمهوری اسلامی برای غنی سازی بیشتر از ۲۰ درصد را “تبلیغاتی” و نادرست دانسته است.ادامه….

“خبرهای خوش” هسته ای

آقای عباسی همچنین از “آزمایش موفق توربین نیروگاه اتمی بوشهر” و “سازگاری اجزای نصب شده نیروگاه” به عنوان خبرهایی خوش از روند راه اندازی این نیروگاه یاد کرده و گفته است: “این نیروگاه آذرماه امسال با حضور رئیس جمهور راه اندازی کامل خواهد شد.”

وی همچنین به فعالیت های مرکز اتمی “فوردو” اشاره کرده و افزوده است که ایران برای “تسهیل کار” آژانس بین المللی انرژه اتمی تصمیم گرفته تا این تاسیسات را منحصرا به غنی سازی ۲۰ درصدی اختصاص دهد.

وی در توضیح ضرورت آغاز به کار تاسیسات فوردو، به “ایمن نبودن تاسیسات غنی سازی در نطنز” و “نیاز برنامه تولید سوخت رآکتور تهران و رآکتورهای آتی در کشور به میزان بیشتر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد” اشاره کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته پیش، برای نخستین بار خبر داد که شماری از سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم ایران از نطنز به مرکز فردو در حوالی قم منتقل شده است.

ایران قبلا قصد خود برای تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در سایت فردو را اعلام کرده بود، مساله ای که تشدید نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی را درباره برنامه هسته ای ایران به دنبال داشت.

مرکز فوردو در دل کوه ساخته شده که به گفته کارشناسان، می تواند در برابر حملات احتمالی خارجی از آن محافظت کند.

فریدون عباسی امروز در همین ارتباط تاکید کرده که به علت “ملاحظات پدافند غیرعامل” (دفاع در مقابل حملات دشمن با استفاده از شیوه های غیر نظامی) “بخش حساس” تاسیسات فوردو به زیر زمین منتقل شده است.

آقای عباسی در عین حال گفته است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از جزئی ترین اطلاعات مربوط به غنی سازی در ایران اطلاع دارد.

ایران دو سال پیش برای نخستین بار وجود مرکز فوردو را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد و پس از آن بود که معلوم شد سازمان های اطلاعاتی غربی، پیشتر به وجود آن پی برده بودند



نظر شما :