پیام ملاعمر برای کیست؟

۰۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۵ کد : ۱۵۸۷۳ آسیا و آفریقا
محسن پاک آیین، رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به بیانیه اخیر ملاعمر به مناسبت عید فطر می‌پردازد و معتقد است مواضع طالبان برای خوش آمد عربستان سعودی اتخاذ شده است.
پیام ملاعمر برای کیست؟
دیپلماسی ایرانی: در ماه‌های اخیر بحث تقویت روند صلح در افغانستان و تلاش برای پیوستن طالبان به این روند در صحنه تحولات افغانستان مطرح بوده است. البته در این ارتباط ما شاهد تضادها و تناقصاتی هستیم. نخست اینکه طالبان شرط پیوستن به روند صلح را خروج نیروهای خارجی و عدم امضای پیمان استراتژیک واشنگتن با کابل را قرار داده اند. در حالی که آمریکا اعلام کرده که تا سال 2014 در افغانستان حداقل 70000 نیروی نظامی خواهد داشت و به دنبال امضای پیمان استراتژیک با افغانستان و احداث پایگاه‌های نظامی نیز هست. لذا تضاد منافع بین آمریکا و طالبان مشخص است.

تضاد بعدی بین دولت افغانستان و طالبان است. دولت افغانستان معتقد است که طالبان نخست باید قانون اساسی کشور و حاکمیت دولت آقای کرزی را بپذیرد و سپس وارد مذاکره با دولت شود، در حالی که طالبان نه قانون اساسی و نه دولت فعلی را به رسمیت نمی شناسد و این تضاد هم مانع دیگری برای پیوستن طالبان به روند صلح می باشد. در این ارتباط تلاش‌های زیادی هم صورت گرفته تا گروههای مسلح مخالف دولت افغانستان را اعم از گروه طالبان به رهبری ملاعمر، گروه حقانی و حزب اسلامی‌حکمتیار را در پروسه صلح وارد کنند اما به دلیل همین تضادها این تلاش‌ها به بن بست رسیده است .

به نظر می رسد پیام ملاعمر به مناسبت عید فطر به دلیل سفر اخیر آقای کرزی به عربستان صادر شده باشد. حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، همراه با شماری از مقامات ارشد حکومت برای جلب مشارکت عربستان، جهت متقاعد کردن طالبان به ادغام در روند صلح به این کشور سفر کرده است. عربستان یکی از حامیان اصلی طالبان بوده است و در سال 1995 یکی از سه کشوری بود که امارت اسلامی‌افغانستان به رهبری طالبان را به رسمیت شناخت. لذا ارتباط خوبی بین عربستان و طالبان وجود دارد. هرچند بعد از تشدید تروریزم عربستان اعلام کرد که از طالبان حمایت نمی‌کند ولی به هر حال روابط و ارتباطات وجود دارد. حامد کرزای در این راستا به عربستان سفر کرده است که بتواند از این ارتباطات و روابط مثبت عربستان با طالبان استفاده کند. 

در پیام ملاعمر به مناسبت عید فطر، طالبان پذیرش مشروعیت دولت افغانستان و قانون اساسی را اعلام نکرده و بطور کلی از تمایل خود برای مذاکره صحبت کرده که نمی تواند تحول مهمی تلقی گردد. مضاف بر اینکه مجددا حضور نیروهای خارجی به عنوان عامل بحران کنونی کشور تلقی شده است. بنابراین موضع طالبان بیشتر یک موضع مقطعی و برای خوش آمد عربستان سعودی اتخاذ شده و نمی تواند یک گام جدی برای پیوستن طالبان به روند صلح تلقی گردد. چرا که تضادهای جدی در این زمینه دیده می‌شود. از یک سو طالبان نمی‌خواهد حاکمیت کرزای و قانون اساسی را بپذیرد. از دیگر سو، دولت کرزای جز به این رضایت نمی‌دهد که طالبان حتما در چارچوب قانون قرار گیرد و مشروعیت دولتش را بپذیرد. طالبان با آمریکا هم تضادهای جدی دارد. از یک طرف آمریکا نمی‌پذیرند طالبان به این شکل و بدون جدایی از القاعده و بدون پذیرش مشروعیت دولت کرزای وارد مذاکره شود. از طرف دیگر طالبان خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو و عد م امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان و ایجاد پایگاه‌های نظامی‌آمریکا در این کشور است. به دلیل وجود این تضادهای جدی و این که این تضادها چیزی نیست که یک شبه حل شود نمی‌توان به این مذاکرات خوشبین بود و پیام ملاعمر را تحول جدی در رویکرد طالبان تلقی کرد.

 

نظر شما :