ایران در مورد سوریه به ناتو هشدار داد

۰۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۵۸۵۸ سرخط اخبار
علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نسبت به اقدام نظامی ناتو علیه سوریه هشدار داد.

صالحی در گفت‌وگو با ایرنا، در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای ناتو علیه سوریه برای تاثیرگذاری بر محور مقاومت در منطقه، مردم سوریه را مردمی مقاوم خواند و تاکید کرد: تهدیدهای آمریکا و غرب تاثیری بر اراده مردم سوریه نخواهد گذاشت.

صالحی اظهار کرد: سوریه پیش قراول‌جبهه مقاومت در خاورمیانه است و ناتو نمی‌تواند این کشور را به حمله تهدید کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر خدای نکرده چنین کاری نیز انجام شود، ناتو در باتلاقی فرو خواهد رفت که هیچ گاه قادر به بیرون آمدن از آن نخواهد بود.

صالحی گفت: ‌اگر شیوه غربی‌ها همواره با اتکا بر منطق قدرت و استفاده از زور، فشار و تزویر است، اما به طور یقین مردم منطقه بیدار شده‌اند و آگاهی ملت‌ها اجازه نمی‌دهد که غرب بتواند با لشکرکشی کاری انجام دهد.

مجبور نیستیم طرح روسیه را بپذیریم

وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که روس‌ها به دنبال راهی برای تسهیل مذاکرات و حل موضوع هسته‌ای ایران هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از این حرکت روسیه تقدیر و استقبال می‌کند.

وی افزود: ما قبلا گفتیم جزئیات طرح نیاز به کار کارشناسی دارد و هم اکنون کارشناسان ایرانی در حال بررسی این طرح هستند.

وزیر خارجه اظهار کرد: قسمت‌های ایجابی و سلبی ‌این طرح به اطلاع کارشناسان روسی خواهد رسید و در نهایت هر طرحی که ارائه می‌شود، باید طرحی مرضی‌الطرفین باشد و دو طرف آن را قبول داشته باشند.

این مقام ارشد دستگاه دپیلماسی ایران تصریح کرد: روس‌ها اعلام کرده‌اند که هنوز با غربی‌ها در این زمینه هماهنگی نکرده‌اند و البته این بحثی بین خود آنها است. صالحی در عین حال اظهار کرد: این گونه نیست که مجبور باشیم به هر طرحی که ارائه می‌شود جواب بله یا نه بدهیم؛ چرا که اینگونه طرح‌ها ممکن است نیاز به تغییرات داشته باشد و ما نظرات خود را مطرح خواهیم کرد.

وزیر خارجه گفت: علت حساسیت ما به این موضوع این است که ما قبلا یک بار این کار (اعتمادسازی) را انجام داده بودیم.

صالحی اظهار کرد: در توافقنامه سعدآباد چنین کاری انجام شد و بنا بود ما اقدامی انجام دهیم و متقابلا آنها نیز اقدامی را انجام بدهند تا در عرض 6 ماه این اعتمادسازی انجام شود؛ اما دیدیم که این اقدامات راه به جایی نبرد.

وی با تاکید بر اینکه «هم اکنون شرایط فرق می‌کند»، گفت: روس‌ها با حسن نیت جلو آمده‌اند و ما نیز از این حسن نیت استقبال می‌کنیم.


نظر شما :