بازتاب اظهارات صالحی در رسانه‌های خارجی

۰۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۵:۲۸ کد : ۱۵۸۱۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی :به دنبال اظهارات علی اکبر صالحی در خصوص اوضاع سوریه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که 2 نفر از معترضان توسط نیرو های بشار اسد در این کشور کشته شده‌اند. وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در مورد سوریه تاکید کرده است که حکومت سوریه باید به مردم گوش فرا دهد. وی این نکته را نیز یادآور شد که چه در سوریه و چه در یمن حکومت باید به درخواست های قانونی مردم توجه کند. این در حالی است که باوجود گذشت بیش از 5 ماه در بحران در سوریه، هنوز این ناآرامی‌ها فروکش نکرده است و در طول این مدت، شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بار‌ها انگشت اتهام در خصوص دخالت در اوضاع سوریه را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته‌اند. اتهامی که تهران آن را تکذیب می کند.

از سوی دیگر در حالی که آمریکا و اروپا از اسد می خواهند از قدرت کناره‌گیری کند، صالحی در خصوص عواقب سرنگونی رئیس جمهوری سوریه به خصوص برای منطقه هشدار داده است. از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با بازتاب اظهارات وزیر امور خارجه ایران این نکته را خاطرنشان کرد که اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی یک ماه قبل سفیر تازه‌اش را به سوریه فرستاده است. این روزنامه آمریکایی یادآور شده که اظهارات صالحی تفاوت چندانی با گفته‌های سایر مقامات ایرانی ندارد اما وی در عین هشدار در مورد خطرات سقوط اسد از دمشق خواسته با صدای مردم گوش فرادهد.

همچنین خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز سخنان وزیر امور خارجه ایران را مورد توجه قرار داده است. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، وزیر امور خارجه ایران که متحد نزدیک دمش است در خصوص سقوط قدرت در دمشق و بحران ناشی از آن برای منطقه هشدار داده است. این در حالی است که شماری از معترضان سوری اعلام کرده‌اند که تا برکناری اسد دست از اعتراض نخواهند کشید. گفتنی است سوریه با 5 کشور مرز مشترک داشته و کنترل منابع آبی عراق،‌اردن و بخش‌هایی از اسرائیل را بر عهده دارد.



نظر شما :