ایران تا سال 2015 به شرق آمریکا حمله می‌کند

۰۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۵۸۰۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار مشرق، از آنجا که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یکی از دغدغه‌های دولت آمریکا است، لذا سناتور اینهوفه در صحبت‌های خود در اوکلاهاما برای رأی‌دهندگان  به عنوان عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره، دست به بزرگنمایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران زده و آن را بسیار مرگبار ارزیابی کرد.

وی در سخنان خود مدعی شد: «ما می‌دانیم ــ و حتی این اطلاعات دیگر محرمانه نبوده و من می‌توانم به شما نیز بگویم ــ که ایران تا سال 2015 به توانمندی سلاح‌های کشتار جمعی برای هدف قرار دادن غرب اروپا و شرق ایالات متحده دست خواهد یافت. من این اتفاق را قریب‌الوقوع‌ترین تهدید فعلی کشور می‌دانم. این مشکلی است که ما با آن روبرو هستیم».

بر خلاف بیانیه اینهوفه، مایکل المن، کارشناس دفاع موشکی موسسه مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا، موضع وزارت دفاع آمریکا را در اوایل سال جاری این گونه توضیح داده است: «در گزارش وزارت دفاع به کنگره در آوریل 2010 آمده است که «با کمک‌های خارجی مناسب، ایران احتمالاً بتواند تا سال 2015، برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با قابلیت هدف قرار دادن ایالات متحده را توسعه داده و آزمایش کند.» عبارات مهم در اینجا «توسعه و آزمایش» است. در این گزارش از در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای عملیاتی تا سال 2015 سخنی به میان نیامده است. بلکه ایران می‌تواند آزمایش‌های مقدماتی و تأییدی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که قادر به رسیدن به ایالات متحده باشند را تا سال 2015 انجام دهد».

در زمان ارائه این گزارش، جفری لوئیس در مرکز کنترل تسلیحات  نیز اظهارات متفاوتی را بیان نمود که اینهوفه آنها را حذف کرده است، مبنی بر این که ایران به «کمک‌های خارجی مناسب» برای دست‌یابی به این هدف تا سال 2015 نیاز دارد.

همچنین با توجه به اظهارات المن از موسسه مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا می‌توان دریافت که چنین گفته‌هایی چیزی جز بزرگنمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نمی‌باشد: «شواهدی مبنی بر فعالیت ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که بتوانند به سواحل شرقی آمریکا برسند وجود ندارد. حتی اگر ایران کاری هم کرده باشد، بعید است بتواند قبل از سال 2020 موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را عملیاتی کند.»

همچنین گریگ سیلمن، عضو ارشد انجمن کنترل تسلیحات آمریکا که مدیریت دفتر استراتژیک، گسترش تسلیحات کشتار جمعی و امور نظامی وزارت خارجه این کشور را نیز بر عهده داشته، این ارزیابی‌ها را تایید کرده است. سیلمن گفت: «ایران حتی یک سلاح با برد متوسط که بتواند غرب اروپا را هدف قرار دهد آزمایش نکرده است چه رسد به هدف قرار دادن ایالات متحده». وی با بیان اینکه توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از توسعه یک کلاهک هسته‌ای کوچک برای نصب روی یک موشک کاملاً متفاوت است گفت: «حتی در مورد دست‌یابی به کلاهک هسته‌ای تا سال 2015 نیز تردیدهای جدی وجود دارد. با کنار هم قرار دادن تمامی این موارد می‌توان اطمینان یافت که تا سال 2015 ایران نمی‌تواند تهدیدی برای ایالات متحده محسوب شود. به نظر من عدم اشراف همه جانبه سناتور [اینهوفه] به تمام موارد باعث شده است که وی چنین حرف‌هایی بزند».

سیلمن در پایان گفته‌های خود تصریح می‌کند زمانی که سیاستمداران تاریخ‌های ارائه‌شده توسط کارشناسان را نقل قول می‌کنند باید آن را دقیقاً مطابق آنچه کارشناسان گفته‌اند بیان کنند: «برای اشاره به تاریخ 2015 باید شرایطی که کارشناسان برای آن ذکر کرده‌اند نیز در نظر گرفت. متاسفانه باید بگویم که کار آنها هشدار دادن و ایجاد وحشت در میان مردم است».

لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات اقتصادی آمریکا، جنگ‌های پرهزینه در کشورهای مختلفی چون عراق و افغانستان، و نیز مشکلات بودجه‌ای به وجودآمده برای ارتش آمریکا، مسئولین این کشور در تلاشند تا برای تامین مالی ارتش دلایل به ظاهر موجه‌ای ارائه دهند که این کار را با بزرگنمایی مسئله هسته‌ای ایران و ایران‌هراسی انجام می‌دهند.

نظر شما :