صالحی: اسد نسبت به خواسته‌های مردمش پاسخ‌گو باشد

۰۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۵۷۹۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ایجاد خلاء در نظام حکومتی سوریه عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای همسایگان و منطقه در برخواهد داشت.

علی ‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: ما موضع واحدی را در قبال تحولات مردمی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا داشتیم. معتقدیم تحولات در کشورهای منطقه ناشی از وجود زمینه‌های ناخرسندی و نارضایتی ملت‌های این کشورهاست.

وی گفت: دولت‌ها باید نسبت به خواسته‌های مشروع ملت‌های خود پاسخگو باشند؛ چه در سوریه، یمن یا در کشور دیگر، ‌ملت‌های این کشورها خواسته‌های مشروعی دارند و دولت‌ها باید هرچه سریعتر به آن خواسته‌ها پاسخ دهند.

وی گفت: دولت‌های منطقه باید نسبت به دخالت‌های بیگانگان در امور داخلی‌شان هوشیار باشند. در حال حاضر در برخی از کشورهای منطقه دخالت بیگانگان برای همه روشن است، از جمله سوریه.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: سوریه حلقه مهم زنجیره مقاومت در خاورمیانه است برخی می‌خواهند این حلقه را از این زنجیره جدا کنند.

صالحی در پاسخ به این پرسش که برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای از جمله ترکیه و آمریکا در بحث سوریه دخالت دارند، با اشاره به گفت‌وگوهای میان تهران – آنکارا در این باره گفت: ما صحبت‌های خوبی در تهران با ترکیه داشتیم و چند اصل را درباره مساله سوریه مدنظر قرار دادیم. اول دخالت نکردن بیگانگان در امور داخلی کشورها تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. دوم این که بشار اسد باید نسبت به خواسته‌های مشروع مردمش پاسخ‌گو باشد؛ ضمن اینکه باید وی را تقویت کرد. تغییر نظام در سوریه خواسته‌ای خارج از عرف و با یک نیت شیطنت‌آمیز دنبال می‌شود . سوم این که باید نسبت به برخورد با مردم از شیوه‌های احتیاط آمیز استفاده شود و در مقابل معترضان با سعه صدر بیشتری رفتار کنند.

وی ادامه داد: ترکیه و ایران و سوریه عضو یک خانواده تلقی می‌شوند و باید در چنین مسائلی به یکدیگر کمک کنند. نباید اجازه دهند افرادی از مرزها عبور کنند. شنیدیم که از مرزهای سوریه افرادی وارد می‌شوند و سلاح قاچاق می‌کنند و کشتاری که در حال اتفاق است توسط این افراد صورت می‌گیرد و به حساب دولت سوریه می‌گذارند تا به آشفتگی‌ها دامن بزنند. ما امیدواریم سوریه بتواند با هوشمندی و مدیریت و سعه صدر از بحران به وجود‌آمده ، عبور کند و خواسته مردمش را برآورده سازد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که در صورت بروز تحولی اساسی در سوریه چه تغییری در موضع ایران نسبت به روابطش با این کشور در منطقه به وجود خواهد آمد؟ گفت: چنانچه در نظام حکومتی سوریه خلائی ایجاد شود، عواقبی غیرقابل پیش بینی دارد. سوریه دارای همسایگانی با حساسیت بالاست که به همین دلیل بروز تحول در سوریه عواقب خوبی برای کسی در بر ندارد و می‌تواند منطقه را دچار بحران جدی کند که این بحران به فراتر از منطقه هم می‌تواند سرایت کند.

صالحی در پاسخ به این سوال که نسبت به اجرایی شدن طرح گام به گام نگرانی‌هایی وجود دارد؛ مبنی بر این که روسیه درخواست‌های شورای امنیت را در قالب و شکلی دیگر به ایران ارایه کرده است و سوال این‌جاست که در برابر یک گام به عقب 1+5 ، ایران چه گامی را بر خواهد داشت؟ گفت: ما در روسیه اعلام کردیم اصل اقدام روسیه را به فال نیک می‌گیریم. روس‌ها به دنبال نقش‌آفرینی جدی در ارتباط با موضوع هسته‌یی ایران هستند، اما این که بخواهیم به جزییات این طرح که به طور مکتوب در اختیار ایران قرار گرفته است، وارد شویم زود است. ما اعلام کردیم باید پیشنهادهای آنها را مطالعه و بررسی کنیم. راه طولانی در این مسیر داریم و باید رایزنی‌های فراوانی صورت گیرد تا به نقاط مشترک برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نقش آفرینی روسیه یک بار دیگر منجر به بازی دادن ایران نخواهد شد؟ اظهار کرد: ما از نقش‌آفرینی روسیه استقبال می‌کنیم، البته ایران هم نظرات خودش را دارد. ما اصل اقدام آنها در راستای تسهیل مذاکرات آینده میان ایران و 1+5 را مثبت می‌دانیم. نمی‌توان گفت بررسی‌ها بر روی این طرح چقدر به طول می‌انجامد.



نظر شما :