به دنبال شکایت تهران از مسکو

ایران،روسیه را غافلگیر کرد

۰۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۵۷۶۵ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :به دنبال اظهارات سفیر ایران در روسیه در خصوص شکایت جمهوری اسلامی از این کشور به دلیل خودداری از فروش موشک‌های اس 300 به ایران،‌ مقامات مسکو اعلام کردند که از این اقدام شگفت زده شده‌اند. شاید کرملین نشینان که هر بار با رای مثبت خود به قطعنامه‌های شورای امنیت ، دامنه تحریم‌ها علیه ایران را وسیع‌تر کرده و تنها با برخی انتقاد‌های لفظی ایران مواجه بودند، توقع چنین اقداماتی را از دوستان ایرانی خود نداشته باشند. روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است تا کنون هیچگاه از رای وتوی خود علیه افزایش فشار‌ها بر جمهوری اسلامی استفاده نکرده و هر گاه دست دوستی به سوی تهران دراز کرده ، با آغوش باز پذیرفته شده است.

این در حالی است که سابقه تاریخی رفتار روسیه در قبال ایران نیز زمینه هرگونه اعتماد به مسکو را از بین می‌برد. با این حال مسکو اخیرا طرحی را تحت عنوان طرح گام به گام روی میز گذاشته و تهران هم به آن پاسخ مثبت داده است . به موجب این طرح تهران به سئوالات مطرح از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ می‌دهد و در مقابل از مشوق لغو تدریجی تحریم ها که البته هنوز ساز و کار آن مشخص نیست، بهره‌مند می‌شود. در چنین شرایطی که این طرح چراغ سبز ایران را دریافت کرده، شاید دادخواهی قانونی از روسیه به دلیل پرهیز از اجرای قرار داد اس 300 به مذاق روس‌ها خوشایند نباشد.

خبرگزاری‌های روسی اخیرا به نقل از رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه گزارش دادند که تهران علیه روسیه در پرونده اس 300 دادخواستی را تنظیم و تقدیم دادگاه قضایی بین‌المللی کرده است. اما خبرگزاری مسکو تایمز به نقل از مقامی ناشناس اما عالی‌رتبه تایید کرد که این قرارداد 800 میلیون دلاری لغو شده و بحث در تعلیق قرار داشتن آن مطرح نیست. این مقام بلندپایه فعال در امور صادرات سلاح مدعی شد که مسکو از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیروی می‌کند و به همین دلیل آماده است پیش پرداخت ایران در مورد این قرارداد را بازگرداند. از سوی دیگر الکساندر لوکاچنویچ ،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از آگاهی مسکو در خصوص تحرکات اخیر تهران خبر داده اما در عین حال متذکر شده است که کرملین راهی جز لغو این قرار داد ندارد.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از وی گزارش داد که با توجه به روابط دوستانه و دوجانبه ایران و روسیه، مسکو از این اقدام تهران شگفت زده شده است. گفتنی است قرارداد فروش موشک‌های اس 300 به ایران در سال 2007 منعقد شد اما سال گذشته به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران،  دمیتری مدودف، ‌رئیس جمهور روسیه دستور لغو این قرار داد را صادر کرد.  
 

نظر شما :