روسیه به قطعنامه علیه سوریه رای مخالف داد

۰۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۵۷۴۱ سرخط اخبار

هیئت نمایندگی روسیه در نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی در مورد سوریه «به دلیل اهداف سیاسی و یک بعدی بودن آن» رای مخالف داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیئت روسی حاضر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بخاطر سیاسی بودن قطعنامه پیشنهادی در مورد سوریه، به آن رای مخالف داد.

  23-22 آگوست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ابتکارعمل گروهی از کشورهای غربی نشستی فو ق‌العاده در رابطه با اوضاع در جمهوری عربی سوریه برگزار کرد.
 
بر اساس اطلاعات وزارت خارجه روسیه، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی هیئت نمایندگی لهستان از طرف اتحادیه اروپا، جنبه سیاسی و یک بعدی داشته و اقدامات اخیر رهبران سوریه در جهت ایجاد ثبات در این کشور، انجام اصلاحات و برقراری وفاق ملی را در نظر نگرفته است.  

به عقیده مقامات مسکو، گذشته از آن، متن این قطعنامه مسئولیت اوضاع کنونی سوریه را صرفا برعهده دولت سوریه گذاشته و در واقع جهت‌گیری آن به سمت برکناری رهبران قانونی این کشور است.

در همین رابطه هیئت نمایندگی فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین به این قطعنامه رای مخالف دادند.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه روسیه، بسیاری از هیئت‌های نمایندگی بطور عادلانه یادآور شدند که تصویب این قطعنامه می‌تواند باعث وخامت بیشتر وضعیت موجود، بی‌ثباتی اوضاع چه در سوریه و در مجموع در کل منطقه خاورمیانه شود.

البته در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، هیئت نمایندگی روسی از نقض حقوق بشر در سوریه، کشته شدن مردم غیرنظامی، همچنین نیروهای نظامی و مقامات ارگان‌های انتظامی این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار انجام اصلاحات سریع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در سوریه شد. 

مقامات روسی بر این نکته تاکید کردند که اوضاع در سوریه باید توسط خود مردم سوریه و بدون دخالت از خارج و بر اساس گفت‌وگوهای گسترده بین طرفین مناقشه حل و فصل شود و وظیفه جامعه بین الملل باید تلاش برای کمک به حل و فصل سیاسی مناقشه در سوریه باشد.  

هیئت روسی همچنین مخالفت شدید خود با استفاده سیاسی از ارگان‌های بین المللی برای دخالت در امور داخلی کشورها و دستیابی به اهداف سیاسی که مغایر با منشور سازمان ملل است را اعلام کرد که یکی از اساسی‌ترین اصول آن احترام به استقلال و تمامیت ارضی کشورهاست.
 
لازم به ذکر است که قطعنامه مربوط به سوریه با اکثریت آراء به تصویب رسید و از 47 کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل 33 هیئت نمایندگی از این سند حمایت کردند.

در این قطعنامه بر ضرورت انجام تحقیقات بین المللی و مستقل در رابطه با نقض حقوق بشر در سوریه که می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی گردد، تاکید شده است.



نظر شما :