اعمال تحریم‌های جدید علیه نظام سوریه

۰۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۵۷۱۹ سرخط اخبار

به رغم مخالفت پنج عضو شورای امنیت، آمریکا و کشورهای اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه که حتی بشار اسد را نیز در برمی‌گیرد، به شورای امنیت ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، براساس این پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های بین‌المللی علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، 22 شخصیت سوری دیگر و مدیرکل سازمان اطلاعات این کشور بوده است.

دیپلمات‌ها اعلام کردند: فرانسه، انگلیس، آلمان، پرتغال، طی رایزنی‌های خود در خصوص سوریه که طی شب گذشته در شورای امنیت برگزار شد، این پیش‌نویس قطعنامه را ارائه کردند.

به گفته دیپلمات‌ها، آمریکا شدیدا از این پیش‌نویس قطعنامه حمایت می‌کند.

یک دیپلمات غربی نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت: نام اسد نیز در این پیش‌نویس قطعنامه آمده است و در این پیش‌نویس، ممنوعیت فروش سلاح به سوریه نیز مطرح شده است.

یک دیپلمات دیگر افزود: پیش‌نویس قطعنامه همچنین شخصیت‌ها و هیات‌هایی را دربر می‌گیرد که گفته می‌شود، مسئول سرکوب معترضان هستند.

به گفته این دیپلمات، پیش‌نویس قطعنامه به اصطلاح با هدف ممانعت از اعمال خشونت از سوی دولت سوریه است.

این در حالی است که روسیه و چین و نمایندگان هند، برزیل، آفریقای جنوبی با هرگونه اقدام علیه سوریه مخالفت کردند.

در این راستا "ویتالی چورکین"، سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: مسکو معتقد است که زمان برای اعمال تحریم‌ها علیه سوریه مناسب نیست.

چورکین افزود: روسیه بر این باور است که شورای امنیت در بیانیه‌ای که در سوم ماه اوت صادر کرد، صراحتا موضع خود را مطرح کرد و در آن پایان خشونت را خواستار شده و اعمال خشونت را در سوریه محکوم کرده بود.

نماینده روسیه ابراز امیدواری کرد که پیشرفت‌هایی در زمینه آغاز مذاکره در سوریه ایجاد شود و روسیه بر لزوم تلاش در چارچوب یک موضع‌گیری منسجم تاکید دارد.

چورکین هیچ اشاره‌ای به مجازات‌ها و تحریم‌های مشخص پیشنهادی نکرد و گفت: بعضی افکار مطرح شده، اما اینها افکار اولیه هستند و ما از بیانیه سوم ماه اوت شورای امنیت راضی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در این راستا اعلام کرد: آینده سوریه از سوی ملت سوریه تعیین می‌شود و تلاش‌های جامعه جهانی در خصوص سوریه باید به دولت این کشور در اجرای وعده‌های اصلاحات و تشویق گروه‌ها به مشارکت در روند سیاسی کمک کند.

وی بر لزوم تصمیم‌گیری‌های مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد و افزود: باید این شورا با استناد به اطلاعات دقیق و قابل موثق عمل کند.

نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست ویژه شورای حقوق بشر سارمان ملل در ژنو، بر لزوم استناد به هر طرحی برای حل بحران سوریه و از طریق رایزنی‌ها و احترام به حاکمیت و استقلال سوریه تاکید دارد.

نماینده چین گفت: هیچ گروه خارجی حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد و آغاز روند سیاسی به رهبری مسئولان سوری تنها راه حل بحران سوریه است.

نماینده چین بر اهمیت ثبات سوریه و تاثیر آن بر امنیت منطقه تاکید کرد.

از سوی دیگر "فیصل الحموی"، نماینده دائم سوریه در ژنو اعلام کرد:‌ سوریه همواره به اصول قوانین بین‌المللی و حقوق بشر و پیگیری اجرای اصلاحات فراگیر بدور از دخالت خارجی تاکید دارد.

الحموی در جلسه حقوق بشر سازمان ملل نسبت به ادامه تلاش برخی کشورها در سیاسی کردن فعالیت شورای حقوق بشر و دوگانگی معیار این شورا ابراز نگرانی کرد.

حموی نسبت به برخی افتراهای دروغین علیه سوریه هشدار داد و گفت این افتراها با هدف تضعیف سوریه و تغییر مواضع سیاسی آن است.

حموی گفت: سوریه آماده استقبال از کمیته تحقیقات وابسته به کمسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در آینده نزدیک است.



نظر شما :