حق التدریس 100 میلیون دلاری کره برای ایران

۰۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۵۷۱۴ سرخط اخبار
 دیپلماسی ایرانی: در اوایل سال جاری گزارشی برای انتشار به سازمان ملل ارجاع شد که در آن به نام کشور‌هایی مانند چین و کره شمالی به عنوان واسطه‌هایی در کمک به پیشرفت فعالیت‌های هسته ای و موشکی ایران اشاره شده بود. در این گزارش تاکید شده بود که برخی تجهیزات از طریق چین و کره شمالی به ایران انتقال یافته‌اند. اما از آنجایی که انتشار این گزارش از سوی سازمان ملل و تایید این همکاری‌ها پیامد‌های زیادی را برای چین و کره به همراه داشت و به طور حتم تجارت شماری از شرکت های چینی در آمریکا را مختل می‌کرد، ‌پکن از قدرت عضویت دائم خود در شورای امنیت و در اختیار داشتن رای وتو استفاده کرده و مانع از انتشار این گزارش شد.

با این حال هر از گاهی رسانه‌ها این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند و این بار یک شبکه خبری در آلمان به نقل از مقامات جاسوسی غربی از همکاری کره شمالی با ایران در زمینه انتقال نرم افزار هسته‌ای خبر داده است.

به گزارشSueddeutche Zeitung  ، کره شمالی به ایران تجهیزاتی فروخته است که می‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای کارایی داشته باشد.

همچنین این شبکه خبری مدعی شده است که در بهمن‌ماه گذشته کره شمالی گروهی از دانشمندان هسته‌ای خود را به ایران فرستاده تا 20 نفر از کارمندان وزارت دفاع ایران را در زمینه هسته‌ای آموزش دهند.

این کارمندان در زمینه نشت نوترون فعالیت می‌کنند و آموزش آنها به برآورد زمانی که امکان انفجار یک راکتور وجود دارد، کمک می‌کند. به این ترتیب این اطلاعات می‌تواند به ایران در جهت احداث راکتور‌هایی که منفجر نمی‌شوند و همچنین تولید سلاح هسته‌ای در آنها کمک کند.

بر اساس این گزارش کره شمالی این خدمات را در مقابل دریافت 100 میلیون دلار به ایران ارائه داده است که به گفته کارشناسان غربی برای چنین آموزش‌هایی رقم بسیار بالایی است.

گفتنی است کره شمالی در کمک به احداث تاسیسات هسته‌ای در سوریه نیز کمک کرده است که اسرائیل آن را در سال 2007 بمب‌باران کرد. از سوی دیگر این کشور کمونیستی به دلیل آزمایش بمب هسته‌ای در سال‌های 2006 و 2009 به شدت در ایزوله قرار گرفته و تحریم‌های بین‌المللی گسترده‌ای علیه این کشور اعمال می‌شود.  


نظر شما :