چشم انداز دیپلماسی ایالات متحده و ایران در ۲۰۱۲

۰۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۵۶۶۹ سرخط اخبار

اشراف نوشت:یک مقام سابق دولت ایالات متحده می گوید سه مانع عمده در مسیر موفقیت در مذاکرات ایران و آمریکا وجود دارد. ، جفری کمپ ، مدیر مرکز برنامه های استراتژیک منطقه ای برای منافع ملی ، در شورای امنیت ملی در دوران دولت ریگان در گفتگو با سایت موسسه صلح آمریکا به پرسشهایی درباره چشم انداز دیپلماسی ایران و آمریکا پاسخ داده است.(تذکر مهم : ادعاهای جفری کمپ که در قالب این مصاحبه مطرح شده مورد تایید اشراف و سایت دیپلماسی ایرانی  نیست و انعکاس این نظرات صرفا برای اگاهی مخاطبان و نخبگان سیاسی کشور است)

• چشم اندازی پیشرفت تلاش های دیپلماتیک در سال جاری چیست؟

شانس کمی برای دستیابی به یک موفقیت بزرگ در مذاکرات با ایران در سال ۲۰۱۱ و یا ۲۰۱۲ وجود دارد. سه مانع عمده در این مسیر وجود دارد.اول ، بحران سیاسی در خود ایران ، که حاکی از یک مبارزه جدی برای رسیدن به قدرت در میان محافظه کاران مجلس و رئیس جمهور و همچنین یک مبارزه دیگر بین رئیس جمهور و رهبر می باشد.دوم ، ایالات متحده وارد چرخه انتخابات خواهد شد. نامزدهای جمهوری خواه در طول پاییز ۲۰۱۱ ماه های اولیه سال ۲۰۱۲، به غیر از رون پل ، به شدت با هر گونه سازش با ایران مخالفت خواهند کرد. در واقع ، آنها به احتمال زیاد رئیس جمهور اوباما را برای اعمال اقدامات بیشتر برای مقابله با رژیم ایران، از جمله اعمال تحریم ها ، منزوی نمودن و بیاناتی در مورد حمله نظامی (هر چند که در واقعیت احتمال حمله نظامی در زمان بحران اقتصادی بسیار بعید است) تحت فشار قرار خواهند داد

 

محدودیت سوم این است که تحرکات در منطقه چنان شدید است که هر گونه توافقنامه ای بین ایالات متحده و ایران منوط به اتفاقاتی خواهد بود که در کشورهای کلیدی از جمله افغانستان ، پاکستان ، عراق ، مصر و سوریه روی خواهد داد. برای مثال ، اگر رژیم اسد در سوریه همچنان قدرت خود را از دست بدهد، برای ایران و حزب الله خبر بدی خواهد بود. در چنین شرایطی ، ایالات متحده به تشویق نیروهای ضد اسد روی خواهد آورد. از سوی دیگر ، اگر روابط حسنه ی مناسبی میان مصر و ایران بوجود آید، درک مسئله میان ایران و آمریکا در صورتیکه که اسرائیل نیز از آن حمایت نماید دشوارتر خواهد شد. و در اینجا اختلافات داخلی خود اسرائیل در مورد ایران نیز نباید نادیده گرفته شود.

• افزایش تحریم ها علیه ایران ، اعم از اقتصادی و انسانی، بر مذاکرات آتی چه تاثیری خواهد گذاشت؟

در نبود هر گونه برخورد نظامی ،اعمال تحریم تنها مسیری است که ایالات متحده و متحدان کلیدی وی در اروپا آن را تعقیب خواهند نمود. اثر این تحریم ها به ویژه با محدود کردن توانایی ایران در جذب پول برای توسعه بخش انرژی خود قابل توجه خواهد بود.

اما تاثیر افزایش تحریم ها نیز به وضعیت کلی اقتصاد جهانی بستگی خواهد داشت. اگر وارد دور دوم از رکود جهانی شویم، قیمت نفت احتمالا سقوط خواهد کرد، که با توجه به اهمیت درآمدهای نفتی را به عنوان منبع تخصیص یارانه های نقدی برای اقشار کم در آمد در این کشور، خود فشار بیشتری را بر رژیم ایران اعمال خواهد نمود. در چنین شرایطی ، تحریم های جدید پیامدهای نگران کننده ای برای رژیم خواهد داشت.

با این حال، بعید به نظر می رسد حتی تحریم هایی که به اقتصاد ایران آسیب می زند باعث کندی برنامه هسته ای این کشور شود. کشورهای بسیار فقیرتری از ایران مانند پاکستان و چین با منابع کمتری نسبت به ایران به یک قدرت هسته ای تمام عیار تبدیل شده اند.

با بیداری عرب ، حقوق بشر به یک مسئله بسیار شفاف در سراسر جهان اسلام تبدیل شده است. با توجه به آنچه که در همسایگی ایران اتفاق افتاده است، ایران بعید است از موشکافی بیشتر در خصوص سابقه حقوق بشر در این کشور ممانعت نماید. این مسئله ای است که هر دو حزب سیاسی ایالات متحده و بسیاری از اروپاییها معتقدند باید به شدت بر آن تاکید شود. هر گونه پیشنهادی برای یک معامله بزرگ با ایران بدون احتساب حقوق بشر چندان واقع بینانه خواهد بود.

 

 

نظر شما :