تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند به اقتصاد جهان ضربه بزند

۰۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۵۶۶۸ سرخط اخبار
نویسنده: باربارا اسلاوین

اشراف نوشت:شورای آتلانتیک در گزارشی هشدار دهنده تاکید کرد که اعمال تحریمهای جدید علیه ایران می تواند به اقتصاد جهان ضربه بزند و عواقب وخیم پیش بینی نشده ای به همراه خواهد داشت.نگارندگان این این گزارش هشدار داده اند: اقدام جدید کنگره برای تحریم بانک مرکزی ایران که با هدف کاهش عایدات نفت ایران صورت گرفته، می‌تواند به نتایجی معکوس منجر شده و به اقتصاد جهانی آسیب رساند.بنابراین گزارش ، وال‌ استریت ژورنال روز سه‌شنبه به افشای نامه‌ نود و دو سناتور خطاب به کاخ سفید پرداخت که طی آن دولت باراک اوباما جهت اعمال محدودیت‌های جدید بر انجام معاملات بانکی، بعنوان بخشی از استراتژی “زمینگیر کردن ایران” تحت فشار قرار گرفته است.

در این نامه که کپی آن توسط آی پی اس انتشار یافته، بانک مرکزی ایران متهم شده است که در کانون اقدامات حکومت تهران برای زیر پا گذاشتن لیست بلندی از تحریم‌ها ( که تاکنون توسط ایالات متحده و دیگر کشورها علیه جمهوری اسلامی وضع شده ) قرار دارد.چنین اقدامی – علاوه بر دیگر تحریم‌ها که ایران را از انجام بسیاری از معاملات به دلار منع کرده و انجام معالات به یورو را بسیار مشکل ساخته – می‌تواند دستیابی ایران به ارز‌های معتبر و قوی در ازای صادرات نفت را بیش از پیش دشوار سازد.بنا به گزارش پایگاه خبری آی‌پی‌اس [ www.ips.org ]، کارشناسان اقتصاد ایران اذعان کرده‌اند، هدف این تحریم‌ها قطع فروش نفت ایران – که این امر می‌تواند باعث بالارفتن قیمت‌های جهانی شده و نهایتا به اقتصاد متکی بر نفت ایران کمک کند – نیست، بلکه هدف آن سخت‌تر کردن تجارت با حکومت تهران از طریق تحت فشار قرار دادن مشتریانی مانند چین، هند و ترکیه برای عدم خرید نفت خام از ایران است.ادامه….

کوان هریس، جامعه شناس در دانشگاه جانز هاپکینز که در خصوص اقتصاد ایران تحقیق می‌کند و به تازگی از ایران بازگشته می‌گوید: ” اگر چنین شود، خریداران بزرگ نفت ایران، قادر خواهند بود تا ایران تحت فشار قرار دهند.” مارک دوبوویتز، مدیر پروژه انرژی ایران در بنیاد حمایت از دموکراسی (اتاق فکری که در واشنگتن واقع است و برخی ازتحقیقات بخش مرتبط با راهبرد تحریم علیه ایران در کنگره آمریکا را انجام می‌دهد)، اظهار داشت: “در صورت وضع چنین تحریمی، مشتریان تجاری ایران باز هم کاهش خواهند یافت.”

وی در ادامه می‌افزاید:‌‌ “بدین ترتیب، خریداران غربی مطرح نفت ایران حذف شده و بطور بیرحمانه‌ای، بهای نفتی که از خریداران باقی‌مانده دریافت خواهد شد، کمتر خواهد بود.

دوبوویتز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وی بجای اعمال تحریمی همه جانبه در خصوص معامله با بانک مرکزی ایران، از تحریم برخی فعالیت‌های مشخص که بنا به ادعای وی به تسهیل برنامه هسته‌ای ایران و حمایت از تروریسم پرداخته و به ایران اجازه پیش‌ فروش انرژی و نقض تحریم‌های موجود علیه بانک‌های این کشور را می‌دهد، طرفداری می‌کند. وی از سنا خواسته که مذاکرات با دولت اوباما جهت وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران را شروع کند.

دولت اخیرا – در ماه ژوئن- اعلام کرده است که بدنبال تصویب قانون جدید علیه ایران نیست و تنها مایل است تا اقدامات سختگیرانه موجود را به اجرا درآورد. با این وجود، کاخ سفید، ملزم به اجرای دستوراتی است که در کنگره به تصویب می‌رسد.

به گزارش اشراف ، مارک کیرک، سناتور جمهوریخواه و یکی از نویسندگان اصلی این نامه در این باره به وال استریت ژورنال گفت: چنانچه کاخ سفید تا پایان سال جاری دست به اقدامی نزند، وی لایحه‌ای جهت تحریم بانک مرکزی ایران را ارائه خواهد کرد. کیرک در ادامه افزود: دولت با این گزینه روبرو است که یا به میل خود این اقدام را انجام دهد یا از طرق قانونی مجبور به اجرای آن شود.

با زیر سوال بردن موفقیت تحریم‌ها و پیشنهاد لزوم عملیات نظامی برای کند کردن روند هسته‌ای ایران توسط صاحب‌نظران نومحافظه‌کار، اقدامات جنگ‌طلبانه روزافزونی علیه ایران در واشنگتن انجام پذیرفته است. دولت اوباما کنار گذاشتن گزینه نظامی (حتی با اینکه بر اقدامات اقتصادی تاکید دارد) را رد کرده است.

این نامه مجلس سنا که یکی از حامیان اصلی آن چاک شومر، سناتور دمکرات است، پشتیبانی قابل توجهی را از سوی کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل ( آیپک )، [ لابی پرنفوذ یهودیان در آمریکا که متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران اولویت اصلی بشمار می‌رود ] دریافت داشته است.

بنا به آنچه در مطبوعات انتشار یافت، این گروه اعلام کرده است: “ما دولت را جهت توجه به خواست سناتورها برای تحریم بانک مرکزی ایران تحت فشار قرار خواهیم داد.” با وجود اعمال تحریم‌های قبلی، این بانک، تنها راه دسترسی تهران به سیستم مالی بین‌المللی است. وضع این تحریم، ضربه کلیدی به رژیم ایران – از طریق ایجاد محدودیت شدید در توانایی آن برای انجام تجارت بین‌المللی و تامین مالی فعالیت‌های غیرقانونی‌اش – وارد خواهد کرد.

هیچ یک از اعضای این گروه در روز پنج شنبه، جهت بررسی جنبه‌های منفی چنین اقدامی، حاضر به گفتگو با پایگاه خبری آی‌پی‌اس نشدند.

وضع تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، برای مردم عادی این کشور نیز دردسرآفرین خواهد بود و این همان چیزی است که دولت اوباما می‌خواهد مانع آن شود و این مسئله می‌تواند به تضعیف اجماع بین‌المللی فزاینده علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران بیانجامد. در حالیکه اکنون اقتصاد جهانی در آستانه ورود به دومین دوره رکود خود است، چنین تحریمی قادر خواهد بود تا قیمت نفت را افزایش دهد.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکایی – سازمان حمایت از حقوق سیاسی ایرانیان آمریکا – در این رابطه می‌گوید: “برخی از کارشناسان حقوق بین‌الملل، چنین تحریمی را برابر با اعلان جنگ می‌دانند.” وی می‌افزاید: “با این وجود وقتی که چاره‌ای دیگری نباشد، احتمال درافتادن دولت با کنگره بر سر مسئله ایران در حالیکه انتخابات پیش‌رو است، بسیار کم است.”

هریس نیز با این نکته موافق است که تحریم بانک مرکزی، یک رویارویی اقتصادی علیه ایران خواهد بود. وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: طراحان این پروژه، در حال دنبال کردن اخباری هستند که نشان می‌دهد ایران بر سر دریافت بهای نفت صادراتی خود به ارزهای معتبر و قوی با دشواریهایی روبرو شده است. در برخی از موارد، چین بجای پرداخت وجه نقد به ایران، فقط کالا صادر کرده است.

هند پس از تلاش ناموفق خود برای پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک مالی آسیا و بانکی در آلمان، نهایتا ۵ میلیارد دلار پول نفت وارداتی خود را از طریق بانکی در ترکیه پرداخت کرد.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران در گفتگوی هفته پیش خود با روزنامه اعتماد، در این باره، رئیس بانک مرکزی ایران را به خاطر دستور وی به وزارت نفت جهت ادامه تحویل نفت خام به هند، علی‌رغم عدم پرداخت طولانی مدت بدهی‌های قبلی این کشور، مقصر دانست.

کاتوزیان در ادامه با اشاره به بی‌نظمی در کلیه سیاست‌های اقتصادی دولت، خاطرنشان کرد: “آشوب و بی‌نظمی وجود دارد که مشخص نیست چه کسی مسئول این کار است…. قاعدتا وقتی ما نفت را بصورت اعتباری بفروش می‌رسانیم، باید تضمین‌های لازم برای بازپرداخت بهای آن را داشته باشیم. شما نمی‌توانید نفت را بفروشید و بگویید انشاالله پول ما را خواهند داد، اگر که ندادند، خصوصا کشورهایی مسئله‌دار مانند هند که سابقه دریافت نفت و پرداخت آن با روپیه بجای دلار را دارد، تکلیف چیست؟”

در همین رابطه، هریس به آی‌پی‌اس گفت: ایران برای سرپا نگه داشتن ریال و جلوگیری از سقوط ارزش آن و ادامه پرداخت مبالغ نقدی به ایرانیان برای جبران قطع یارانه‌های کالاهای اساسی به تزریق دائم دلار و یورو نیاز دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: بودجه جاری ایران بر پایه نفت ۸۵ دلاری در هر بشکه تنظیم شده است.

هریس معتقد است که فروش نفت با بهای کمتر از این میزان باعث ایجاد بحران خواهد شد. ولی با این وجود، وی در مورد احتمال نتایج معکوس این تحریم‌ها، در صورتیکه ایران تصمیم بگیرد جریان فروش نفت خود را در بازارهای جهانی متوقف کند، هشدار داد.

وی در پایان افزود: “شما باید بدانید که دقیقا بدنبال چه هستید، چرا که دست به بازی خطرناکی زده‌اید.”

 

نظر شما :