به اتهام همکاری با ایران مطرح شد

درخواست تحریم بورس آلمانی

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۵۴۷۴ سرخط اخبار
گزارشی از اسناد قانونی دادگاهی فدرال در نیویورک حاکی از آن است که گروهی متشکل از حدود هزار آمریکایی آسیب دیده از تروریسم بین‌المللی از بانکداری کلیراستریم در لوکزامبورگ که اتحادیه‌ای از دویچه بورس آلمان است، به اتهام کمک به ایران برای آزادسازی 250 میلیون دلار از حساب‌های بلوکه شده و خارج کردن آن از سیستم مالی آمریکا درخواست غرامت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، برخی از اعضای این گروه خانواده سربازان کشته شده آمریکایی در جریان بمب گذاری پایگاهی دریایی در بیروت در سال 1983 هستند که قاضی فدرال در سال 2003 حکم پرداخت 2 میلیارد و 700 میلیون دلار غرامت از جانب ایران برای این خانواده‌ها را صادر کرده بود. هرچند این قاضی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته بود اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است. تنظیم کنندگان شکایت اخیر علیه کلیراستریم مدعی شده اند که این سیستم بانکی و یک موسسه مالی دوم به ایران کمک کرده‌اند تا پول‌های خود را از سیتی بانک نیویورک خارج کند.

این اقدام زمانی انجام گرفته است که قاضی فدرال دستور بلوکه این اموال را داده بود. البته بنابر گزارش اسوشیتدپرس نام موسسه مالی دوم هنوز از اسناد مهر و موم شده دادگاه فدرال خارج نشده است. گفته می‌شود که به دلیل مسائل امنیتی آمریکا و لوکزامبورگ این اسناد مهر و موم شده‌اند. این در حالی است که مقامات کلیراستریم هنوز در این خصوص واکنش نشان نداده اند اما این نکته را متذکر شده‌اند که پولی که در حساب کلیراستریم در سیتی بانک بوده متعلق به کلیراستریم بوده و ربطی به ایران نداشته است. این در حالی است که در گزارش دویچه بورس در سال 2010 نیز با اشاره به موضوع اقامه دعوی این نکته خاطرنشان شده که کلیراستریم برای حفاظت از اموال خود اقدامات قاطعی انجام خواهد داد.

از سوی دیگر یکی از مقامات کلیراستریم نیز تاکید کرده است که بلوکه حساب‌های مربوط به ایرانیان با توجه به فضای سیاسی در اواخر سال 2007 در این شرکت انجام شده است. اما دادگاه فدرال نیویورک در ژوئن 2008 به سیتی بانک دستور داد تا حساب‌های کلیراستریم به ارزش 2 میلیارد و 250 میلیون دلار را مسدود کند زیرا آنها تحت کنترل ایران قرار دارند. 

 

 

 

نظر شما :