فاصله یک قدمی ایران از عربستان در پتروشیمی

۲۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۵۳۶۹ سرخط اخبار

معاون وزیر نفت اعلام کرد: با راه اندازی هفت طرح جدید پتروشیمی در سالجاری و افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 60 میلیون تن در سال، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران به یک قدمی عربستان سعودی رسیده است.

عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر با تشریح مهمترین طرحهای پتروشیمی آماده راه اندازی در سالجاری، گفت: تولید محصول از مجتمع پتروشیمی اروند سال گذشته آغاز شده است که پیش بینی می شود امسال تمامی زنجیره های تولید این واحد پتروشیمیایی آماده راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه عدم حضور شرکتهای خارجی در این مراحل راه اندازی این مجتمع پتروشیمی تاخیرهایی را در بهره برداری نهایی از این پروژه حاصل کرده است، تصریح کرد: اما با حضور کارشناسان داخلی در شرایط فعلی این واحد پتروشیمی آماده راه اندازی نهایی است.

مجتمع پتروشیمی اروند با هدف تولید یک میلیون و 507 هزار تن کلر آلکالی و پی.وی.سی در سال از واحدهای کلرآلکالی(CA)، وینیل کلراید سوسپانسیون (S-PVC)، پلی وینیل کلراید امولسیون (E-PVC)، وینیل کلراید (VCM) و اتیلن دی کلراید (EDC) ساخته شده است.

از سوی دیگر در شرایط فعلی پتروشیمی اروند بزرگترین زنجیره تولید PVC در جهان بوده که در صورت تولید سالانه 240 هزار تن PVC حدود 25 تا 30 بازار جهانی این محصول شیمیایی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

پیشتر قرارداد مهندسی و خرید (E.P) به کنسرسیوم شرکت اوده آلمان و سازه ایران واگذار شده بود و در شرایط فعلی نصب تمامی تجهیزات داخلی و خارجی این واحد پتروشیمی توسط پیمانکاران داخلی نصب شده است. خوراک پتروشیمی اروند سالانه 252 تن اتیلن، یکهزار و 300 تن نمک و 50 تن اسید کلرید ریک است.

بزرگترین پتروشیمی غرب ایران در انتظار خوراک

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه یکی دیگر از طرحهای آماده راه اندازی در سالجاری مجتمع پتروشیمی پلیمر کرمانشاه است، اظهار داشت: این مجتمع پتروشیمی از ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن محصول برخوردار است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه هم اکنون تمامی واحدهای فرآیندی این واحد پتروشیمی راه اندازی شده است، بیان کرد: هم اکنون مراحل نهایی راه اندازی واحدهای یوتیلیتی (تامین آب، بخار و برق) در حال انجام است.

هدف از ساخت مجتمع پلیمر کرمانشاه تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین بوده که قرار است خوراک اتیلن این واحد توسط خط لوله اتیلن غرب و واحد بوتن یک مجتمع پتروشیمی جم در عسلویه تامین شود.

راه اندازی بزرگترین خط لوله اتیلن جهان

وی با اعلام اینکه پیش بینی می شود امسال فاز نخست خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) راه اندازی شود، تبیین کرد: از سوی دیگر امسال به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی غرب ایران این خط لوله انتقال اتیلن تا استان کرماشناه راه اندازی خواهد شد.

بیات با بیان اینکه تاکنون مراحل تست، تمیزکاری، پیگ رانی، نم زدایی، شن زدایی و خنک کردن این خط لوله انتقال اتیلن انجام شده است، تاکید کرد: با تکمیل مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی امکان انتقال اتیلن به واحدهای پتروشیمی منطقه ماهشهر و سپس کرمانشاه فراهم می شود.

به گزارش مهر، خوراک پتروشیمی‌های مسیر خط لوله اتیلن غرب در فاز اول از طریق پتروشیمی کاویان (الفین 11) به ظرفیت 2 میلیون و 180 هزار تن و پتروشیمی مروارید با تولید یک میلیون و 50 هزار تن اتیلن در سال تامین شود.

پیش بینی می شود با بهره برداری نهایی از خط لوله اتیلن غرب و ساخت 11 مجتمع پتروشیمی در مسیر این خط لوله در مجموع بیش از سه میلیون و 500 تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران افزوده شود.

جزئیات راه اندازی سه طرح جدید پتروشیمیایی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه از طرح ان اف سوم مجتمع پتروشیمی بندر امام به عنوان یکی دیگر از طرحهای آماده راه اندازی صنعت پتروشیمی در سال جهاد اقتصادی یاد کرد و افزود: این طرح پتروشیمی از ظرفیت تولید سالانه محصول پتروشیمی برخوردار است.

وی همچنین از طرحهای بوتن یک مجتمع پتروشیمی جم و اسکله دوم مایعات پتروشیمی بندر ماشهر به عنوان سایر طرحهای پتروشیمی آماده راه اندازی در سالجاری یاد کرد و گفت: علاوه بر این چندین طرح پشتیبانی و خدماتی صنعت پتروشیمی امسال راه اندازی خواهد شد.

به گزارش مهر، طرح ان اف سوم مجتمع پتروشیمی بندر امام از ظرفیت تولید سالانه حدود دو میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که خوراک این واحد از واحدهای ان.جی.ال مناطق نفت خیز جنوب تامین می شود.

پیش بینی می شود با راه اندازی این واحد پتروشیمی خوراک مورد نیاز سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه ماشهر همچون پتروشیمی امیرکبیر به طور کامل تامین شود.

از سوی دیگر هم اکنون عملیات ساخت اسکله دوم مایعات در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (بندر ماهشهر) به پایان رسیده و نصب تجهیزات بندری در این اسکله ها آغاز شده است.

 با راه اندازی این طرح پشتیبانی صنعت پتروشیمی ظرفیت تخلیه و بارگیری کشتی ها در اسکله های پتروشیمی ماهشهر حدود 2.4 میلیون تن افزایش می یابد ضمن آنکه امکان پهلوگیری کشتی های 80 هزار متر مکعبی هم فراهم می شود.

شمارش معکوس برای راه اندازی بزرگترین اتیلن خلیج فارس

بیات در ادامه در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده اتیلن منطقه خلیج فارس، گفت: هم اکنون مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی آب گیر پتروشیمی کاویان آغاز شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه فاز نخست این مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن با مدیریت خوراک موجود در منطقه عسلویه امسال راه اندازی می شود، تصریح کرد: با تکمیل و بهره برداری از فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی هم فاز دوم این مجتمع راه اندازی خواهد شد.

به گزارش مهر، مجتمع پتروشیمی کاویان از ظرفیت تولید سالانه بیش از دو میلیون و 180 هزار تن اتیلن برخوردار است که قرار است خوراک این مجتمع عظیم پتروشیمی از محل تولید گاز فازهای جدید پارس جنوبی تامین شود.

با توجه به تاخیر در بهره برداری از فازهای 15 تا 18 میدان مشترک پارس جنوبی هم اکنون راه اندازی نهایی پتروشیمی کاویان با وجود تکمیل مراحل ساختمان و نصب در گروی افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی است.

ظرفیت تولید پتروشیمی 60 میلیون تن می شود

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 52 میلیون تن افزایش یافته است، بیان کرد: با راه اندازی طرحهای جدید پتروشیمی امسال در مجموع حدود هشت میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پلیمری و پتروشیمی کشور افزوده می شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان خاطر نشان کرد: تا اسفند ماه امسال با راه اندازی طرحهای جدید پتروشیمی در مجموع ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به 60 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی عربستان سعودی بیش از 60 میلیون تن در سال است که این کشور عربی برای توسعه صنعت پتروشیمی با کمبود شدید خوراک گاز طبیعی مواجه است.

 


نظر شما :