فروش جنگنده‌های اف 16 آمریکایی به عراق

وقتی واشنگتن ژست حمایت دفاعی می‌گیرد

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۴ کد : ۱۵۰۴۱ اخبار اصلی
امیر موسوی، کارشناس مسایل دفاعی و استراتژیک، در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی درباره خرید جنگنده‌های اف 16 توسط عراق و کاربرد آن توضیح می‌دهد.
وقتی واشنگتن ژست حمایت دفاعی می‌گیرد
دیپلماسی ایرانی: از روزی که صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق که تاریخ روزهاست از او با عنوان دیکتاتور یاد می‌کند، با حملات امریکایی‌ها و متحدانش وادار به ترک قدرت شد و بعدها با ذلت تمام اعدام شد، بیش از هفت سال می‌گذرد. این روزها  امریکایی‌ها خود را برای خروج از عراق مهیا می‌کنند و البته دل آنها در بغدادی می‌ماند که چه از منظر جغرافیایی و چه از لحاظ سیاسی برای انها به بهشت خاورمیانه می‌ماند. نوری مالکی نخست وزیر عراق از هم اکنون خود را برای روزهای پس از خروج سربازان امریکایی مهیا می‌کند. در لیست جدید خرید عراق از امریکا نام برخی تجهیزات نظامی هم به چشم می خورد: جنگنده های اف شانزده به ارزش چند میلیارد که می تواند معادلات تسلیحاتی در منطقه را تغییر دهد. امیر موسوی، کارشناس مسایل دفاعی و استراتژیک، درباره این جنگنده‌ها و کاربرد آن به دیپلماسی ایرانی، توضیح می‌دهد.

 

نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که کشورش در حال خرید تعدادی جنگنده‌های اف16 از امریکاست، دلیل آن چیست؟

 

همانطور که می‌دانید ارتش عراق و نیروی نظامی آن پس از ورود نیروهای امریکایی به کلی منحل شده است. همچنین سیستم نظامی عراق هم تغییر کرده است، بدین معنا که حتی پس از تشکیل ارتش جدید عراق به طور کامل  سیستم نظامی و تجهیزات نظامی از شرقی به غربی تبدیل شد. بنابراین هواپیماهای میگ و سوخویی که در اختیار عراق بود، به حراج گذاشته شده و یا از بین رفتند و حتی بسیاری از آنها را نیروهای امریکایی منفجر کردند.

صدام و نیروهای صدام از این امکانات استفاده نکردند، زمانی که نیروهای امریکایی وارد عراق شدند هم ارتش را منحل کرده و هم سیستم نظامی را تغییر دادند. بنابراین قراردادهای جدید در این راستاست.به عبارت دیگر برای ایجاد یک سیستم امریکایی-غربی در نیروی ارتش عراق. به دلیل آنکه تمامی تجهیزات وامکانات گذشته نیروی ارتش عراق از بین رفته و دیگرفاقد چنین نیرویی است، برای تجهیز سیستم نظامی، عراق نیاز به این تجهیزات دارد که نظامیان عراقی هم در داخل عراق وهم در خود امریکا آموزش‌های مختلف توسط نیروهای امریکایی دیدند. امروزه این قرارداد نیز به این شکل اجرایی شده است. البته من بعید می‌دانم خلبان‌های عراقی بتوانند از این جنگنده‌ها در جهت تجاوز به کشورهای همسایه استفاده کنند. به دلیل آنکه سیستم ارتش و فرماندهی ارتش کل عراق که آقای مالکی است، نه خوی تجاوزگری دارد و نه این احتمال می‌رود که خطری برای ایران داشته باشد به دلیل اینکه فرمانده‌هان ارتش که در سطوح بالا هستند با فرماندهی کل که با ایران رابطه بسیار خوبی دارد، هماهنگ هستند.

 

بنابراین با این توضیحات دلیل خرید این جنگنده‌ها تنها برای بازسازی ارتش عراق است؟

 

به نظر من بازسازی نیست، به این دلیل که چیزی باقی نمانده که بازسازی شود، بلکه تاسیس نیروی هوایی است. چراکه هم نیروی هوایی و هم تجهیزات آن کاملا جدید است. بدین معناکه نیروی هوایی کاملا جدیدی که توسط امریکایی‌ها آموزش دیده و توسط فرماندهان عراقی نیز هدایت می‌شوند، تاسیس کردند. طبق توافقات نظامی-امنیتی که میان نیروهای امریکایی و دولت عراق شده است، این قراردادها شکل گرفتند. البته باید متذکر شد که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند از آنها در جهات اهداف خودشان استفاده کنند. در نهایت باید اضافه کردکه اگر این نیروها تجهیز شوند برای حفظ امنیت داخلی عراق و برای ایجاد هیبت نظامی عراق در نزد همسایگان است. اما من بسیار بعید می‌دانم که عراق در آینده وارد جنگ با کشورهای همسایه خود شود.

امریکایی نیز با نگرانی‌ای تجهیزات را به عراق تحویل خواهند داد، چراکه می‌دانند که عراقی‌ها اهداف آنها را پیاده نخواهند کرد. همانطور که می‌دانید دولت عراق کاملا ملی است و مرجعیت نجف اشرف نیز در این کشور بر مسایل آن هم نظارت و هم تسلط دارد. بنابراین رهبری سیاسی به مرجعیت دینی در نجف اشرف اهمیت می‌دهد. درنتیجه وضعیت این کشور وضعیتی استثنایی است، اگر این تجهیزات در کشور دیگری در منطقه بود،هم خطر محسوب شده وهم در راستای اهداف امریکا حرکت می‌کرد. اما در مورد عراق به این شکل نیست و متفاوت است.

باید در اینجا به این نکته اشاره کرد که بسیار بعید به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها سیستم کامل را به عراق تحویل دهند،‌ شاید به شکل صوری چند هواپیما به آنها داده شود، اما از نظر سیستم‌های جنگنده، رادار و تسلیحات، موشک‌هایی که در این هواپیماها گذاشته خواهند شد، پیشرفته نخواهد بود. بسیار محدود و مختصر تنها برای این است که اعلام کنند ما جنگنده داریم و ما هم شاهد هستیم که امروزه به عنوان مثال عربستان از این نوع جنگنده‌ها زیاد دارد، اما عملا از آنها به صورت کامل استفاده‌ای نمی‌کنند،‌به دلیل شرایط رژیم صهیونیستی است که به امریکا فشار آورده تا سیستم کامل تحویل حتی عربستان صعودی هم ندهند. بنابراین بعید می‌دانم که دراین مورد نیز امریکایی‌ها سیستم کامل تحویل عراقی‌ها دهند. اما این جنگده‌ها برای رژه هوایی و برای جمع‌آوری اطلاعات از مرزها و از مناطق مختلف عراق سودمند خواهد بود. اما نباید به عنوان جنگنده‌های تمام عیار که همان سیستمی باشد که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته، به آنها توجه کرد. امریکایی‌ها سیستم ناقص تحویل می‌دهند، اما پول کامل آن را دریافت می‌کنند.

 

منظور شما دقیقا از ناقص بودن سیستم‌ها چیست؟

 

درباره سیستم کامل باید گفت که سیستم کامل با جنگنده‌ها کاملا متفاوت است یعنی شما می‌توانید هواپیما داشته باشید اما سیستم آن کامل نباشد. همین کاری که روسیه با برخی از کشورها کرده مثلا سوخو و یا میگ به برخی از کشورهای فروخته اما سیستم کامل نبوده است. بنابراین این جنگنده‌ها بسیار با احتیاط پرواز کرده و در عملیات‌ها نیز با احتیاط شرکت می‌کنند و تا جایی که ممکن است کشورها از این سیستم‌ها استفاده نمی‌کنند تا فرسوده نشود.

این جنگنده‌ها تنها برای آرایش نظامی و استفاده‌های ناگهانی و محدود خوب است. اما اینکه قدرت دفاعی را بالا ببرد و یا به صورت استراتژیک از آنها استفاده کنند، بسیار بعید به نظر می‌رسد. تجربه ثابت کرده است قراردادهای نظامی در اطراف اسراییل کاملا در کنترل لابی صهیونیست‌هاست و امکان ندارد رهبران امریکا قراردادهای باز در اختیار همسایگان رژیم صهیونیستی قرار دهند.

به باور من این قرارداد بیشتر برای این است که امریکایی‌ها نشان دهند که با عراق همکاری دارند و حمایت نظامی انجام می دهند. برای استفاده از جنگنده‌ها به احتمال زیاد مستشاران امریکایی‌ را قرار می‌دهند و به معنای دیگر رمز استفاده از آنها نیز دست مستشاران خواهد ماند. یا اینکه سیستم به صورت ناقص برای استفاده در داخل عراق باشد.

 

نظر شما :