مجله هفته/ آیا ده‌نمکی معبر ایران به مصر را باز می کند؟

۰۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۴۹۲۳ اخبار اصلی
آنچه مهم است شروع حرکتی است که از حوزه فرهنگ و هنر دولتی ایران آغاز شده و قرار است راه را بر دیپلمات ها و سیاسیون بگشاید.
مجله هفته/ آیا ده‌نمکی معبر ایران به مصر را باز می کند؟
دیپلماسی ایرانی: آنقدر که میراث فرهنگی و وزارت ارشاد تلاش کرده اند و اینطور که خبرهای فعلی نشان می دهد، راه مصر از هنر سینما می گذرد. طی هفته گذشته شنیدیم که قرار است گروهی از هنرمندان مصر به میزبانی وزارت ارشاد به تهران بیایند. همچنین فیلم "رنگ خدا" مجید مجیدی که در سال های گذشه ساخته شده و در زمان خودش توجه دوستداران سینما را در سراسر جهان به خود جلب کرده، قرار است برای مصری ها به نمایش دربیاید و احساسات و عواطف ایشان را برانگیزد، شاید که احساسات سیاستمداران مصری را هم تکانی بدهد.

بطور کلی در شرایط فعلی که دیپلمات های ایران شانس ورود به قاهره را پیدا نکرده اند و فشارهای عربستانی ها و برخی گروه های فشار در مصر، مانع آشتی ایران و مصر شده اند، استفاده از مجراهای فرهنگی و هنری در دستور کار نظام قرار گرفته است تا ضمن باز کردن معبر برای سیاسیون، به تلطیف فضای میان دو کشور اقدام کند و سیمایی صمیمی و دوستانه از ایران به مصری ها نشان دهد.

می توان گفت آن بخش از هنر سینما و تئاتر و ادبیات که مطلوب ایدئولوژی و نگرش های دولتی در ایران است، قادر خواهد بود به مثابه ابزاری در خدمت سیاست خارجی عمل کند و دیپلماسی نرم و خوش سیمایی را به عنوان مقدمه گفتگو در حوزه رسمی پیش بگیرد.

طبق اعلام روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت ارشاد، سفر هنرمندان مصری به دعوت و میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و هیأتی متشکل از مدیران سینمایی، نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان این کشور اواسط هفته به ایران سفر خواهند کرد.

هدف از این سفر گسترش روابط فرهنگی وهنری بین دو کشور خوانده شده است. در متنی که روابط عمومی مربوطه منتشر کرده، آمده است: کشور مصر در حوزه‌های فرهنگ و هنر از قدمت بالایی برخوردار است، به طوری که بخش بزرگی از جهان اسلام و بویژه کشورهای عربی از کشور مصر تغذیه می‌کنند. لذا بعد از محدودیت‌هایی که با سقوط مبارک در مصر برداشته شد، این تشخیص ضرورت پیدا کرد تا اولین قدم برای بسط و گسترش روابط و تعاملات ایران و مصر در حوزه فرهنگ و هنر برداشته شود که این موضوع با استقبال هنرمندان و سینماگران مصری روبرو شد.

مشاور امور بین‌الملل معاونت سینمایی همچنین با اشاره به دیدار هیأت هنرمندان مصر با مدیران و سینماگران ایرانی گفته است: در این دیدار سینماگران ایرانی با هنرمندان و سینماگران مصری در زمینه‌های مختلف به تبادل ایده و نظر می‌پردازند که این فرصتی استثنایی است تا هنرمندان دو کشور که از سوی قدرت‌های بزرگ و با فشار اسرائیل با محدودیت‌هایی مواجه شده بودند، با بیداری جهان اسلام که در منطقه آشکار شده‌است و از طریق تبادل نظر و با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی وهنری دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند.

تا زمان نگارش این گزارش، هنوز معلوم نیست چه تعداد از هنرمندان مستقل ایرانی در این دیدارها حضور خواهند یافت و یا برنامه های وزارت ارشاد در قبال تبادلات فرهنگی و هنری با مصر شامل چه مواردی خواهد شد. آنچه مهم است شروع حرکتی است که به نظر می رسد از حوزه فرهنگ و هنر دولتی ایران آغاز شده و قرار است راه را بر دیپلمات ها و سیاسیون بگشاید و ضمنا تصویری هنری و لطیف از ایران و ایرانی به مصری ها معرفی کند تا اثرات سوء تبلیغات دولت حسنی مبارک و گروه های فشار این کشور خنثی شده و اقبال به نسبت به ارتباط با ایران نزد مصری ها افزایش یابد.

باید دید علاوه بر فیلمی چون "رنگ خدا" که دیگر کمی قدیمی شده و تقریبا در همه جای دنیا به نمایش درآمده، آیا دولت تصمیم ندارد سری فیلم هایی را که با حمایت خودش تولید کرده است تقدیم جامعه مصر کند؟ آیا دولت قصد ندارد با صرف بودجه لازم به تولید فیلم هایی که در بسترسازی روابط ایران و مصر می کوشند کمک کند؟ آیا مسعود ده نمکی و محمدرضا شریفی نیا و یارانش می پذیرند طرحی سینمایی با هدف بهبود روابط تهران – قاهره و نقش فتنه 88 در برهم خوردن این رابطه تولید کنند؟ پیشنهاد می شود فیلم هایی چون اخراجی ها 1 و 2 و 3 و...، پایان نامه و نظیر اینها که نگرش های مطلوب حاکمیت را انعکاس داده و می توانند بصیرت و روشنگری لازم را درخصوص وقایع و حقایق داخل ایران به خارج از کشور انتقال دهند، در دستور کار وزارت ارشاد برای ارتباط با مصر قرار بگیرد.

 

نظر شما :