حزب‌الله و ایران در مرز‌های جنوبی آمریکا

۱۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۴۴۹۴ اخبار اصلی
کارشناسانی که در تازه‌ترین نشست کمیته امنیت داخلی مجلس سنای آمریکا گرد هم آمده بودند این نکته را خاطرنشان کردند در صورتی که تمرکز آمریکا بر حزب‌الله در خاورمیانه معطوف است، این گروه که روابط نزدیکی با ایران دارد، حضور گسترده‌ای را در آمریکای لاتین ساماندهی کرده‌ است.
حزب‌الله و ایران در مرز‌های جنوبی آمریکا
 دیپلماسی ایرانی: کارشناسانی که در تازه‌ترین نشست کمیته امنیت داخلی مجلس سنای آمریکا گرد هم آمده بودند این نکته را خاطرنشان کردند در صورتی که تمرکز آمریکا بر حزب‌الله در خاورمیانه معطوف است، این گروه که روابط نزدیکی با ایران دارد، حضور گسترده‌ای را در آمریکای لاتین ساماندهی کرده‌ است.

راجر نورگا ، یکی از این کارشناسان مدعی شد: حضور ایران و حزب‌الله در آمریکای لاتین تهدید روشنی برای امنیت داخلی آمریکا به شمار می‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت: آنها از انگیزه کافی برخوردار بوده و می‌توانند در صورت لزوم اقدام کنند.

گروه حزب‌الله در سال 1982 با هدف از بین بردن موجودیت اسرائیل تشکیل شد و در حال حاضر کشور‌های نظیر آمریکا، کانادا و هلند نام این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی جای داده‌اند. هرچند اروپا از این اقدام خودداری کرده است اما پاتریک میهان، سناتور جمهوریخواه ادعا می‌کند که پیش از القاعده، بیشترین حملات علیه آمریکا توسط حزب‌الله انجام شده است.

این در حالی است که یکی از اعضای مرکز مطالعات مهاجران این نکته را یادآور شد که حزب‌الله تنها در لبنان مستقر نیست و از دهه‌ها پیش در آمریکای لاتین حضور داشته و به خصوص در نزدیکی مرز‌های آمریکا در مکزیک فعالیت می‌کند.

برخی منابع از روابط هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با حزب‌الله خبر داده و بر این باورند که با توجه به مشترک بودن اهداف دو طرف در مقابله با آمریکا این اتحاد برای ایالات متحده تهدید آمیز است.

این در شرایطی است که ایران نیز حضور خود را در آمریکای لاتین گسترش داده و روابط بسیار نزدیکی با چاوز دارد و در همین حال حمایت مالی حزب‌الله را نیز بر عهده دارد.

از سوی دیگر ایران در 5 سال گذشته 4 سفارتخانه دیگر در منطقه تاسیس کرده و در حال حاضر شمار آنها به 10 سفارتخانه می‌رسد.

با این وجود جکی اسپیر، سناتور دمکرات بر این باور است که مدرک مستندی دال بر همکاری مثلثی ایران – حزب‌الله – ونزوئلا وجود ندارد.

به هر ترتیب شماری از کارشناسان در جریان این نشست ادعا کردند که حضور حزب‌الله با روابط ویژه‌ای که با ایران دارد در کشورهای آمریکای لاتین، برای آمریکا تهدید آمیز است.

در همین حال گفته می‌شود که سناتور های جمهوریخواه بار دیگر طرح اضافه کردن نام ونزوئلا به کشور‌های حامی تروریسم را کلید زده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا گزارش‌هایی در مورد ساخت پایگاه موشکی توسط ایران در ونزوئلا منتشر شده است. ایران و ونزوئلا تفاهمنامه‌ امنیتی امضاء کرده‌اند و به این ترتیب این پایگاه موشکی نیز به گمان برخی تحلیلگران می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد.

در مقابل این اقدامات، ایالات متحده نیز برخی شرکت‌های ونزوئلایی را به اتهام همکاری با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. اما همکاری ایران و ونزوئلا و همچنین حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله همچنان ادامه دارد. منتقدان گزینه نظامی علیه ایران بر این باورند که با توجه به حضور حزب‌الله در خاورمیانه و آمریکای لاتین، جمهوری اسلامی می‌تواند در صورت مورد تهدید واقع شدن، این گروه را علیه اهداف آمریکا یا اسرائیل ساماندهی کند. اما در مقابل گروهی هم بر این عقیده‌اند که در روابط ایران با حزب‌الله دست کم در آمریکای لاتین تا حدودی مبالغه می‌شود.


( ۱ )

نظر شما :