تلاش مشرف برای توقف برنامه هسته‌ای ایران

۱۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۴۴۹۰ سرخط اخبار
 بر اساس اسناد جدیدی که روزنامه " داون " پاکستان مدعی است که از سایت ویکی لیکس در اختیارش قرار گرفته ، دولت اسلام آباد در دوران ارتشبد پرویز مشرف رییس جمهوری سابق این کشور ، با توسعه برنامه های هسته ای ایران به شدت مخالف بوده است و تلاش داشته به عنوان رابط بین ایران و آمریکا ، این موضوع را به نحوی حل و فصل کند.

به گزارش عصر ایران، این اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا که روزنامه داون آن را به چاپ رسانده متعلق به گزارش های دیپلمات های آمریکایی در سال های 2006 تا 2008 است.

در بخشی از این اسناد آمده است که پاکستان نظر موافقی به برنامه غنی سازی اورانیوم ایران نداشته و مقامات پاکستانی در دیدار حضوری یا گفتگوهای تلفنی خود با همتایان ایرانی، آنها را تشویق می کرده اند که با تعلیق غنی سازی امکان و فرصت برای حل و فصل موضوع از طریق مذاکره با اعضای گروه 5+1 فراهم کنند.

در بخشی از این اسناد که متعلق به آوریل سال 2006 است  به سخنان خورشید قصوری وزیر خارجه وقت پاکستان در ملاقات با سناتور آمریکایی " چاک هاگل " اشاره می شود که طی آن قصوری در مخالفت با برنامه هسته ای ایران  به این سناتور آمریکایی می گوید :‌" پاکستان تنها کشور اسلامی در جهان است که سلاح هسته ای در اختیار دارد و ما نمی خواهیم هیچ کشور اسلامی دیگر به این سلاح مجهز شود ".

قصوری در این ملاقات با اشاره به روابط نزدیک کشورش با آمریکا ، به سناتور هاگل هشدار می دهد که هر گونه حمله نظامی آمریکا به ایران ممکن است جایگاه پاکستان را در جهان اسلام خدشه دار کند ، ایران را به بی ثبات سازی پاکستان تحریک کرده و به جنگ های فرقه ای و قومی در پاکستان دامن بزند.
 
ملاقات قصوری با سناتور آمریکایی چند هفته پس از اعلام ایران مبنی بر از سرگیری مجدد غنی سازی اورانیوم صورت گرفته بود و قصوری در این دیدار به مقام آمریکایی توصیه می کند که اعلامیه ایران در این زمینه را جدی نگیرند و به فکر اقدام نظامی نباشند.

در بخشی از این اسناد به سفر علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به اسلام آباد اشاره شده  و ادعا شده است که در این سفر لاریجانی از قصوری می خواهد تا زمینه گفتگوی وی با آمریکایی ها را فراهم کند ، اما قصوری به لاریجانی می گوید که برای این کار پاکستان باید به طور مستقل از ماهیت برنامه های هسته ای ایران مطمئن شود.

در این اسناد آمده که " شوکت عزیز " نخست وزیر وقت پاکستان پیش از شرکت خود در کنفرانس کشورهای دی هشت در می 2008 از مقامات آمریکایی می پرسد که با  احمدی نژاد در حاشیه این کنفرانس دیدار خواهد داشت ،و آیا مقامات واشنگتن توصیه ای به او دارند یا نه ؟‌"

بر مبنای این سند در حاشیه این کنفرانس رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و شوکت عزیز نخست وزیر پاکستان با احمدی نژاد ملاقات می کنند و به وی هشدار می دهند که ایران می بایست برنامه نظامی خود را کنار بگذارد.

در این دیدار نخست وزیران پاکستان و ترکیه به احمدی نژاد درباره اظهارات ضد اسراییلی هشدار داده و آن را غیر قابل قبول می خوانند.

شوکت عزیز در این دیدار به احمدی نژاد پیشنهاد می کند که ایران با صدور یک بیانیه اعلام کند که برای دادن یک فرصت به ادامه گفت و گوها با سه کشور اروپایی ، تهران به طور موقت و برای مدتی محدود برنامه غنی سازی خود را تعلیق می کند.

در پایان همان ماه هنگامی که ایالات متحده اعلام می کند که به گفتگوهای هسته ای با ایران می پیوندد ، سفیر واشنگتن در اسلام آباد به وزیر خارجه پاکستان پیام می دهد که ایالات متحده انتظار دارد تا پاکستان از این اقدام آمریکا حمایت و استقبال کند و قصوری نیز با پذیرش این خواست آمریکا در ساعت 11 شب بیانیه ای صادر می کند .

همزمان قصوری با منوچهر متکی وزیر خارجه وقت ایران تماس تلفنی برقرار کرده و از وی می خواهد با توجه به اعلام آمریکا مبنی بر شرکت در مذاکرات هسته ای ، تهران نیز با اعلام موقت تعلیق غنی سازی ، فرصتی به ثمر بخشی گفتگوها بدهد.

قصوری سپس بلافاصله با سفیر آمریکا در اسلام آباد تماس گرفته و به وی می گوید با متکی تلفنی صحبت کرده است . قصوری محتوای گفتگوی خود با متکی را به اطلاع سفیر آمریکا می رساند.

همچنین بر اساس اسناد ویکی لیکس قصوری پس از دیدار دسامبر سال 2006 خود از تهران و دیدار با احمدی نژاد ، متکی و هاشمی ، بلافاصله پس از بازگشت به اسلام آباد نتیجه دیدارهای خود را به اطلاع سفیر آمریکا می رساند.
 
 بر اساس یک سند دیگر ، سفیر آمریکا در پاکستان در مارس 2007 به نقل از قصوری به وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داده که  وی در دیدار با منوچهر متکی به وی گفته که ایران باید موضع غیر واقع بینانه وثبات زدای خود نسبت به اسراییل ، آمریکا و موضوع هسته ای اش را تغییر دهد.

بر اساس اسناد ویکی لیکس تنها در سال 2006 مقامات پاکستانی ،  هفت گفتگوی حضوری و تلفنی با مقامات ایرانی و 11 گفتگو با مقامات آمریکایی درباره مساله هسته ای ایران و ردو بدل کردن پیام های بین تهران و واشنگتن به انجام رسانده اند.

همچنین بر اساس یک سند ویکی لیکس قصوری به سفیر وقت آمریکا در پاکستان اطلاع می دهد که ارتشبد پرویز مشرف در دیدار با پرویز داوودی معاون وقت رییس جمهوری ایران در می 2006 ، ضمن هشدار به وی اطلاع می دهد که ایران باید هر چه سریع تر برنامه غنی سازی اورانیوم خود را متوقف کند چون از نظر مشرف تهران با این سیاست های خود نه تنها خود بلکه همسایگان خود از جمله پاکستان را نیز به دردسر انداخته است.

نظر شما :