سیاست ایران ارتقای روابط با همه کشورهای منطقه است

۱۶ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۶ کد : ۱۴۴۲۳ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: سیاست اصولی ایران، ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه و حرکت کردن به سمت یک کار جمعی در منطقه است.

به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: قطعا اگر این حرکت جمعی و همکاری و همگرایی منطقه ای بوجود بیاید می تواند برای مردم کشورهای منطقه و برای ثبات و امنیت منطقه مفید و موثر باشد و به همین دلیل نیز از ارتقای سطح روابط با کشورها استقبال می کنیم.

وی ادامه داد:البته زمانی این همکاری های جمعی تاثیرگذاری بیشتری پیدا می کند که کشورها از اقتدار و توانایی بالایی برخوردار باشند چرا که هرچه تواناتر باشند این همکاری ها ثمرات بهتری دارد.

مهمانپرست افزود:اقتدار کشورها نیز زمانی افزایش می یابد که از حمایت مردمی بیشتری برخوردار باشند.

او اظهار داشت: با توجه به این تحولات منطقه و مطالبات مردمی، توصیه ما به کشورهای منطقه این بوده که مطالبات مردم خود را بشنود و اگر این مطالبات به شکل مسالمت آمیز مطرح می شود نباید آن را سرکوب کرد و به جای برآورده کردن خواسته های مردم نباید دخالت نظامی و امنیتی سایر کشورها را در امور داخلی خود بپذیرند.

وی گفت: حتی اگر این مطالبات توسط اکثریت مردم جامعه عنوان نشود و یک اقلیتی از جامعه خواسته ای داشته باشند باز باید به خواسته آن اقلیت توجه گردد و در حد امکان به آن خوسته ها رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مواضع کشور عربستان نسبت به تحولات منطقه گفت: در زمینه نوع مواضع کشورها و اقداماتی که نسبت به تحولات منطقه وجود داشت بین سیاست های کشور ما و عربستان اختلافات نظرهایی ایجاد شد.

مهمانپرست افزود: ما فکر می کنیم که اقدام کشور عربستان یا برخی کشورهای دیگر منطقه در دخالت نظامی و امنیتی در مسایل داخلی کشور بحرین اقدامی اشتباه بود و مطالبات مردمی را با اینگونه اقدامات نمی شود برآورده کرد.

او ادامه داد: بهترین شرایطی که باید در منطقه حاکم باشد عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و خارج شدن نیروهای نظامی کشورها از کشور دیگر و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای هر کشوری است تا بین نمایندگان مردم و حاکمان کشورها، راه رسیدن به خواسته های مشروع مردم ترسیم شود.

وی درباره روابط ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مقتدر و تاثیرگذار منطقه از روابط خوبی برخوردارند و ظرفیت های دو کشور این اجازه را می دهد که همچنان نسبت به ارتقای سطح روابط امیدوار باشیم و افق و چشم انداز بسیار روشن تری را در آینده روابط دو کشور بتوانیم مشاهده کنیم.

او افزود: ما معتقدیم که رایزینی های بین مقامات کشورهای منطقه می تواند موثر باشد در هرچه سریعتر رسیدن به آن نقطه مطلوبی که در منطقه می تواند وجود داشته باشد را رقم بزند.

مهمانپرست گفت: اگر می خواهیم امنیت منطقه را تامین کنیم با همین رازینی ها و همکاری های منطقه این مهم محقق می شود و می توانیم زمینه را طوری فراهم کنیم که نیازی به حضور نیروهای خارجی و بیگانگان در منطقه نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: ما معتقدیم که اگر کشورهایی مانند ایران، ترکیه، عراق، سوریه و سایر کشورهایی که ظرفیت کارهای بزرگ اقتصادی را دارند به هم نزدیک شوند و رایزنی فشرده تری داشته باشند منطقه ما خیلی ظرفیت برای جهش های بزرگ اقتصادی و توسعه و پیشرفت دارد.

وی گفت:بین کشور سوریه، لبنان و فلسطین یک ویژگی مشترکی وجود دارد و آن اینکه در لبنان دولتی که تشکیل شده از مقاومت مردمی در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت می کند که این خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست، در

فلسطین نیز مقاومت اسلامی در مقابل زیاده خواهی های آمریکا و رژیم صهیونیستی آمریکا ایستاده و این هم مطلوب آنها نیست.

او افزود: از آنجا که کشور سوریه هم خط مقدم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است این موضوع نیز از نظر آنها قابل تحمل نمی باشد.

مهمانپرست گفت: ما همیشه اعلام کرده ایم که در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کنیم اما همیشه از جریان مقاومت حمایت کرده ایم و در مواضع خود گفته ایم که این مقاومت مشروع است چرا که مقاومت یک ملت در مقابل تجاوزات یک رژیم نامشروع است.

وی ادامه داد: قطعا هر جریان بیداری در منطقه که علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی باشد مورد حمایت ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مبادلات نفتی دو کشور ایران و هند نیز گفت: در بحث فروش نفت به کشور هند ما در مقاطع مختلفی این فروش را داشته ایم و در هر فاصله زمانی نیز طبق قرارداد نسبت به پرداخت مبالغ نفت صادراتی اقدام می شود و الان هم در مراحل مختلف مسوولان هند نسبت به پرداخت بدهی خودشان اقدام کرده اند.

مهمانپرست گفت: آخرین مشکلی که در این رابطه ایجاد شده بود بحث تحریم و فشارهای مقامات آمریکایی به کشورهای طرف تجاری ایران بود و با اتخاذ راه حل هایی یک سیتسم بانکی طراحی شد تا کشور هند بتوانند بدهی خود به ایران را پرداخت نماید.

او گفت: بعد از این مرحله و این اقدام فشارهای آمریکایی ها باز بیشتر شد و سیستم های بانکی که برای حل مشکل در مرحله قبل طراحی شده بود را تحت فشار گذاشتند و اجازه ندادند پرداخت بدهی ها از آن طریق انجام شود و مشکلاتی ایجاد کردند که حل این مشکل نیاز به رایزنی کارشناسی، فنی و تخصصی دارد.



نظر شما :