چشم امید بولتون به اسرائیل برای حمله به ایران

۱۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۴۴۰۹ سرخط اخبار
یک نشریه آمریکایی نوشت بولتون همچنان خواستار حمله نظامی به ایران است اما به نظر می رسد او از اوباما ناامید شده است و اکنون به اسرائیل برای جنگ با ایران چشم دوخته است.
 
به گزارش فارس، نشریه "نشنال اینترست " در گزارشی به قلم "پائول. ر. پیلر " " رئیس تحصیلات دانشگاهی پروژه مطالعات امنیتی دانشگاه "جورج ‌تاون " از مقامات سابق اطلاعات ملی در حوزه خاور‌میانه و جنوب آسیا به بررسی موضوع ایران و اظهارات اخیر مقمامات آمریکایی در خصوص جنگ با ایران پرداخته است.

* آمریکایی‌ها به تمام پیامد های جنگ با ایران واقف نبودند

گاهی اوقات حتی اگر ایده های احمقانه هم به اندازه کافی در محافل معتبر تکرار شوند، ممکن است به شکل قابل احترام جلوه داده شوند. این همان اتفاقی است که بر سر ایده شروع جنگ با ایران رخ داد، همان جنگی که با نام "تعلیق برنامه های هسته ای ایران " قرار بود آغاز گردد. این ایده با شعار "بدتر از جنگ با ایران، دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است " همراه بود. ولیکن طرفداران این شعار غافل از این حقیقت بودند که چگونه محرک های پیش روی رهبران ایران می تواند تصمیمات آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد، و چگونه دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بر رفتار سیاسی رهبران این کشور تاثیر می گذارد و یا چه نوع حمله نظامی صورت می‌گیرد و آن ها به تمام پیامد های جنگ با ایران بی توجه بودند. این حماقت به شکل کاملی در کمیسیون امور خارجه مجلس در سخنان "جان بولتون " به نمایش در آمد.

* استفاده از راهبرد بازدارندگی در مقابل ایران کاربردی نیست

"بولتون " در شهادت خود در کمیسیون مجلس، ایده هرگونه بازدارندگی متقابل با ایران را رد کرد، زیرا او اظهار داشت که عمل بازدارندگی تنها در رابطه با ملحدان کاربردی است. او افزود: نفوذ و بازدارندگی در رابطه با اتحاد جماهیر شوروی کارآمد بود زیرا کمیته سیاسی حزب کمونیست به مسائلی چون زندگی در جهان آخرت اعتقادی نداشت. اما ایران حکومت خدا محوری دارد که برای زندگی در جهان آخرت ارزش بیشتری نسبت به زندگی در دنیا قائل هستند. "بولتون " هیچ گونه اشاره ای برای اینکه این حکومت خدا محور در ایران نتیجه عملکرد رهبران ایران است، نکرد. او همچنین تلویحات استدلال خود را در مورد بازدارندگی آمریکا در رابطه با ادیان دیگر که جهان آخرتی را برای خود تصور می کنند مورد بحث قرار نداد. ( نه تنها مراقب مسیحیان باشید، بلکه بوداییان را که در سدد رسیدن به خشنودی مطلق هستند تحت نظر بگیرید.)

* این احتمال وجود دارد که ما در "غرب " در مورد ابعاد کلی برنامه هسته ای ایران اطلاعاتی نداریم

بولتون اجازه نداد تا موضوعاتی که در استدلال هایش حقایق تلخ به نظر می رسند مانعی بر سر راه شعار قرار بگیرند. بولتون می گوید به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که ما در "غرب " در مورد ابعاد کلی برنامه هسته ای ایران اطلاعاتی نداریم. این دلیل مهمی است برای این که هوشیار باشیم. او هرگز در مورد اینکه آیا می توان با حمله نظامی تاسیسات هسته ای ایران را کشف و نابود کرد سخنی به میان نیاورده است.

* بولتون: ایران تسلیحات نطامی هسته ای نمی سازد، بلکه در سدد ساخت سلاح های تروریستی است

بنابراین، هر نیروی اتمی ایران در مقایسه با زراد خانه اتمی آمریکا و اسرائیل( که بولتون در مورد آن هیچ گاه حرفی نزد) بسیار کوچک است. بولتون می گوید: "همین کوچکی مهم ترین دلیل برای نگرانی است زیرا این بدین معناست که سلاح های اتمی تولید شده نظامی نخواهند بود بلکه سلاح های تروریستی هستند و این تهدیدی برای افراد غیر نظامی بی گناه محسوب می شود، نه برای نظامیان ". پس ما باید دغدغه کمتری می داشتیم اگر نیروی اتمی بزرگتری در ایران به وجود می آمد؟

* اسرائیل، چشم امید جان بولتون

نتیجه گیری سخنرانی "بولتون " همانند نتیجه گیری شعارها به پایان رسید. استنتاج این طور شد که چون "دیپلماسی با شکست مواجه شده است "، "تنها گزینه واقع گرایانه دیگر " استفاده از نیروهای نظامی پیشگیری کننده است ". همچنین طبق روال معمول، او در مورد راه هایی که در آن این دیپلماسی هنوز امتحان نشده است هیچ سخنی به میان نیاورد. مطلب درست و اطمینان بخشی که "بولتون " اشاره کرد این بود که احتمال ملحق شدن اوباما به این گروه خشمگین و شروع جنگ با ایران بسیار پایین است. پس در حال حاضر "بولتون " چشم به اسرائیل( وفادارترین متحد آمریکا در منطقه ) برای انجام این مهم دوخته است. او پیش بینی می کند که تنها واکنش ایران در پاسخ به حمله، از بند باز کردن "حماس " و "حزب الله " برای حمله به اسرائیل است. او دلیلی برای اثبات این باور که ایران پس از شکست از "وفادارترین متحد آمریکا " متوقف خواهد شد، ارائه نمی دهد.

* افراد زیادی نسبت به ایران خشم و غضب دارند

شنیدن سخنان "بولتون " وحشت آور است و وحشت آور تر از آن وجود مستمعین پذیرا برای چنین مهمل گویی هایی است. متاسفانه افراد زیاد دیگری هم این حس غضب را نسبت به ایران دارند از قبیل رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس "راس لهتین " که با شنیدن اظهارات "بولتون " گفت: " من عاشق جان بولتون هستم ".

نظر شما :