حمایت پنج کشور شورای امنیت از دعوت ایران از آمانو

۱۳ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۴۳۲۹ سرخط اخبار
 نمایندگان کشورهای چین، روسیه، هند، پرتغال و انگلیس در شورای امنیت، ضمن استقبال از ابتکار عمل ایران برای دعوت از آمانو مدیرکل بین المللی انرژی اتمی به منظور بازدید از فعالیت های هسته ای کشورمان، آن را نشانه حسن نیت تهران دانسته و خواستار حمایت جامعه جهانی از این ابتکار عمل شدند. 

جمهوری اسلامی ایران به رغم اطمینان کامل از صلح آمیز بودن فعالیت های خود، در طول سالیان گذشته اقدامات بسیار ارزنده ای را برای شفاف سازی هر چه بیشتر به منظور نشان دادن حسن نیت خود انجام داده است.

البته مسوولان کشور در کنار این نوع اقدامات، با قدرت و اقتدار از حق مسلم ملت ایران برای استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای دفاع کرده اند.

در حالی که مسوولان کشور همواره بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده اند و رهبر معظم انقلاب به عنوان عالیترین مرجع تصمیم گیری استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای را حرام می دانند و اعلام نموده اند جمهوری اسلامی به دنبال مقاصد غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای نیست، آمریکا به همراه چند کشور غربی، تحت نفوذ لابی صهیونیسم به بهانه های واهی به دنبال ایجاد مانع تراشی در این مسیر هستند..

صدور قعطنامه های ظالمانه ی 1737،1747،1803 و 1929 از سوی شورای امنیت تحت فشار آمریکا و چند کشور غربی همپیمانش، در حالی اتفاق افتاد که تهران کامل ترین همکاریها را با جامعه جهانی از جمله سازمان انرژی اتمی انجام داده و بر اساس بند آخر مدالیته مورد توافق با آژانس، پرونده ایران می بایست بعد از حل و فصل این موضوعات به حالت 'عادی' باز می گشت،اما نگاه سیاسی به مسایل فنی در آژانس تحت فشارهای آمریکا و استفاده ابزاری کاخ سفید از موضوع هسته ای کشورمان مانع از این کار شد.

**استقبال جامعه جهانی از ابتکار تهران

اخیرا فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی در جریان سفر به وین طی دیداری که با یوکیا آمانو داشت، از وی برای بازدید از فعالیت های هسته ای ایران دعوت کرد که این ابتکار عمل با استقبال وحمایت جامعه جهانی به ویژه بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل و شورای امنیت مواجه شد.

نمایندگان چین، روسیه و انگلیس به عنوان اعضای دائم و هند و پرتغال به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنیت در گفت وگوهایی جداگانه و اختصاصی با خبرنگار ایرنا مستقر در سازمان ملل ضمن استقبال از حسن نیت تهران از جامعه جهانی خواستند از این ایده حمایت کند.

**تحریم ها نباید به اقتصاد ایران صدمه بزند

نماینده دائم هند در سازمان ملل گفت : تهران همچون سایر کشورها حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد و نباید تحریم های شورای امنیت بر اقتصاد ایران و یا سایر کشورها آسیب وارد کند.

هاردیپ سینگ پوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت ما از حق همه کشورها از جمله ایران در بهره برداری از انرژی صلح آمیز اتمی حمایت می کنیم ولی این امر باید توام با عمل نمودن به وظائف بین المللی از سوی کشورها باشد.

وی اظهار داشت : ما همچنین از ادامه مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با تهران به منظور رسیدن به یک توافق نهایی حمایت می کنیم.

هاردیپ سینگ با اشاره به صدور چند قطعنامه شورای امنیت بر ضد تهران گفت : ما باید اطمینان حاصل کنیم که این نوع تصمیمات شورای امنیت تحت هیچ شرایطی بر مراودات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها تاثیر منفی نداشته باشد.

**جامعه جهانی از ابتکار عمل تهران استقبال کند

نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت : دعوت ایران از آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات اتمی این کشور، نشانه حسن نیت تهران است و ما از این ابتکار عمل استقبال می کنیم.

لی بادانگ از جامعه جهانی خواست تا از این تصمیم و حسن نیت ایران استقبال کنند.

وی تصریح کرد: این گام بسیار خوب از سوی ایران است، ما از این اقدام ارزنده حمایت می کنیم و ضروری است که همزمان جامعه جهانی هم از آن استقبال کند.

مارک لیال گرنت نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم در پاسخ به ایرنا گفت : اگر سفر آمانو به تهران مقدمه ای برای تعامل و همکاری بیشتر میان تهران و آژانس باشد، به طور یقین از آن استقبال خواهیم کرد.

** استقبال روسیه از حضور آمانو در تهران

نماینده دائم روسیه در شورای امنیت گفت : مسکو از این حرکت استقبال می کند و بر این باور است که حضور آمانو در تهران و بازدید از تاسیسات هسته ای ایران می تواند به کاهش برخی از نگرانی های موجود کمک کند.

ویتالی چورکین افزود : انتظار می رود که جامعه جهانی این حرکت را ارج نهد و یک گام ارزنده ی دیگر از سوی تهران برای اثبات گفته های خود قلمداد کند.

**دعوت از آمانو نشانه حسن نیت ایران است

نماینده دائم پرتغال در سازمان ملل متحد با اشاره به دعوت رییس سازمان انرژی اتمی ایران از یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات هسته ای کشورمان گفت : این اقدام نشانه حسن نیت تهران است.

حوزه فیلیپ مورائس کابرال اظهار داشت : رفتار ایران و اتخاذ چنین تصمیم هایی کاملا مثبت و در راستای اعتمادسازی جهانی است.

وی اظهار داشت : این نظر ما به عنوان نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان ملل است اما در نهایت این آژانس انرژی اتمی است که باید در این رابطه تصمیم گیری کند.

سال گذشته نیز علی اکبر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تعدادی ازکارشناسان و دیپلمات هایی ازکشورهای مختلف جهان را برای بازدید ازتاسیسات هسته ای کشورمان به تهران دعوت کرد که با استقبال گسترده ای روبرو شد.

مجموعه این نوع ابتکارات و اقدام های ارزنده دیگر از سوی مسوولان کشورمان نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بیش از تعهدات بین المللی برای شفاف سازی و اطمینان بخشی به جامعه جهانی و افکار عمومی تلاش کرده است.

اخیرا محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقاله ای که تاریخ 6 ژوئن در مجله نیویورکر منتشر شد، تاکید کرد که در دوران طولانی مسئولیتش در آژانس، 'کوچکترین شاهدی' دال بر انحراف برنامه هسته ای ایران مشاهده نشد.

همچنین شش سفیر سابق اروپایی در ایران، طی مقاله مشترکی تایید کرده اند که ایران کوچکترین تخلفی در انجام وظایف بین المللی خود نداشته است و همچون سایر ملت ها از حق غنی سازی اورانیوم برای رآکتورهای غیرنظامی خود (تحت بازرسی و نظارت دوربین های آژانس) بدون اقدامات تحریمی غیرموجه برخوردار است.

امروز افکار عمومی جهان و کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی با دقت و حساسیت رفتار و تصمیم گیریهای سازمان آژانس اتمی و شورای امنیت در خصوص موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ایران را دنبال می کنند ، تعامل و برخورد فنی و اصولی این دو نهاد با موضوع هسته ای کشورمان، در آینده منشا و اتکا تصمیم گیری بسیاری از کشورهای جهان برای چگونگی تعامل با آژانس خواهد بود


نظر شما :