تا کنون 115 کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۴۲۹۰ سرخط اخبار
 مسئول روابط خارجی جنبش فتح از به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای 1967 از سوی 115کشور جهان خبر داد و گفت: حداقل 20 کشور دیگر تصمیم دارند تا پیش از ماه سپتامبر آینده کشور فلسطین را به‌رسمیت ‌بشناسند.

"نبیل شعث " در گفت‌وگو با فارس در رام‌الله گفت که فلسطینی‌ها اطمینان دارند که در این نبرد پیروز خواهند شد و با وجود تبلیغات وسیع رژیم صهیونیستی برای به شکست کشاندن تلاش فلسطینیان بسیاری از کشورها حاضر هستند فلسطین را در مرزهای سال 67 به رسمیت بشناسند.

وی در خصوص وضعیت داخلی فلسطین نیز بر پایبندی فتح به گزینه آشتی ملی و اجرایی کردن بندهای آن به منظور خدمت به قضیه ملی فلسطین و پرهیز از خطراتی که آن را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

متن این مصاحبه به این شرح است:

* موضع فلسطینیان در خصوص حمایت جهانی از رویکرد مراجعه به سازمان ملل برای دستیابی به اعلام به رسمیت شناختن فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید به ویژه اینکه زمان زیادی هم به سپتامبر باقی نمانده است؟

ما با یک نبرد واقعی در رویارویی با آمریکا و اسرائیل مواجه هستیم، ما موفق شدیم با وجود تلاش‌های اسرائیل حمایت‌های جدیدی از سوی کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را کسب کنیم و این در حالی است که واشنگتن سازمان ملل را به قطع بودجه تهدید کرده است و همچنین کشورهای حامی رویکرد ما را نیز تهدید می‌کند اما با این حال ما در این نبرد پیروز خواهیم شد و هیچ شکی ندارم.

* شما نقش ویژه‌ای در جلب حمایت‌های بین‌المللی از این رویکرد فلسطینی داشتید؛ آیا ممکن است یک تعداد تقریبی از کشورهایی که فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت ارائه کنید؟

من اخیرا از سفر دوره‌ای خارجی که اساسا شامل روسیه، اوکراین و جمهوری ارمنستان بود، بازگشته‌ام و در این سفر آنگونه که من متوجه شدم می‌توانم بگویم که 115 کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و حداقل 20 کشور دیگر تصمیم دارند تا پیش از ماه سپتامبر آینده اعلام کنند که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند؛ البته اکنون فرصت مناسبی نیست که اسامی این کشورها را بازگو کنم زیرا بیم آن هست که اسرائیل این کشورها را نیز در لیست تبلیغات تحریک‌آمیز خود قرار دهد اما همانطور که می‌دانید روسیه و اوکراین فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و بر ما نیز لازم بود که از آن اطمینان حاصل کنیم.

* شما چند بار به موضع منفی آمریکا نسبت به روند صلح اشاره کردید نظر شما درباره این ضعف چیست؟ آیا به "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا مربوط می‌شود؟

به نظر من آمریکا قصد اعمال فشار بر اسرائیل و وادار کردن آن به تعامل با مقتضیات روند سیاسی را ندارد و من در اینجا بار دیگر تاکید می‌کنم که ما فلسطینی‌ها تا زمانی‌که از به رسمیت شناخته شدن فلسطین در مرزهای سال 67 اطمینان حاصل نکنیم هرگز به پای میز مذاکرات بازنخواهیم گشت.

نباید از این مسئله غافل بود که آمریکا به محاصره ما و اعمال فشار بر طرف فلسطینی تمایل دارد به همین دلیل ما از گزینه مراجعه به سازمان ملل کوتاه نخواهیم آمد ما هرگز قضیه خود را معطل هوی و هوس‌های "نتانیاهو " نخواهیم کرد که دائما سعی دارد تا جای ممکن از اراضی فلسطینی در کرانه باختری به سرقت ببرد، ؛ او می‌خواهد با یهودی‌سازی قدس به پرونده قدس پایان دهد و آثار عربی و فلسطینی را از آن محو کند همچنانکه سخنرانی اخیر وی در کنگره آمریکا نیز به گونه‌ای بود که گوئی اعلام جنگ علیه روند "صلح " بود.

* در پایان بفرمائید ارزیابی شما از تشکیل دولت آینده فلسطین و شخص نخست‌وزیر چیست؟

ما خواهان اجرای توافقنامه آشتی در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم و درباره بحث و جدل‌های بین فتح و حماس درباره تشکیل دولت وفاق ملی و اینکه چه کسی ریاست آن را بر عهده می‌گیرد من تاکید می‌کنم که ما این مرحله را پشت سر خواهیم گذاشت؛ دستاوردهای داخلی و خارجی زیادی در انتظار ماست و وظیفه ما این است که جبهه خود را یکی کنیم.


نظر شما :